Jestem święcie przekonany, że każdy, albo przynajmniej większość przedsiębiorców, doskonale zna 4 prawdy o biznesie – może nieoczywiste, może niekoniecznie definiujące biznes, jako taki, ale z pewnością mocno na niego oddziałujące.
Prawda biznesowa nr 1 – biznes można rozwijać bez inwestowania w marketing
To prawda najważniejsza ze wszystkich – wcale nie musisz inwestować ogromnych środków w marketing, żeby biznes się rozwijał!
Oczywiście, takie rozwiązanie jest możliwe w przypadku aktywnego prowadzenia działań networkingowych. Marketing rekomendacji jest bowiem nie tylko skuteczny, ale też… darmowy! Jedynym, co musisz zainwestować, jest odrobina Twojego czasu oraz uwagi.
Jak to działa? Wyobraź sobie, że standardowe działania reklamowe pozwalają Ci pozyskiwać klientów, jednak w ramach tak zwanych „zimnych kontaktów”. To oznacza, że nic nie wiesz na temat takiego kontrahenta, on zresztą również o Tobie nie za wiele. To już może rodzić sporo trudności na samym początku relacji. Nie wiesz, czy klient zapłaci za usługę, klient nie wie, na ile może Ci zaufać i pozostaje w dużej mierze bierny, przez co kontakt może być naprawdę utrudniony.
Tymczasem prowadząc networking możesz liczyć na to, że osoby znajdujące się w Twojej sieci biznesowej, znając Twoje kompetencje i wysoką jakość, jaką zapewniasz, zaczynają polecać Cię innym – swoim klientom, partnerom biznesowym. Tak pozyskiwane kontakty są już „ciepłe” – sprawdzone i pewniejsze. I nie musisz wydawać kroci na reklamy, żeby zacząć z nimi współpracę!
Prawda biznesowa nr 2 – nie musisz kończyć studiów, żeby prowadzić własną firmę, ale nauka nadal jest ważna!
Zdarzało mi się usłyszeć parokrotnie, że ktoś obawia się tak założenia własnej firmy, jak i jej prowadzenia, bo nie ma skończonych studiów wyższych i nie planuje w ogóle ich podjęcia. Ale czy to naprawdę mogłoby w jakikolwiek sposób wpływać na to, jakim ta osoba byłaby przedsiębiorcą?
Żyjemy w czasach, w których studia wyższe, w zależności od kierunku, nie zawsze stanowią gwarancję zdobycia dobrze płatnej pracy w przyszłości. A już z całą pewnością nie wpływają na to, w jaki sposób będziesz prowadzić swoją działalność gospodarczą! Możesz nawet nie mieć matury – jeśli tylko masz talent lub też, po prostu, dobry pomysł na siebie, żaden dyplom nie będzie potrzebny Ci do osiągnięcia sukcesu. Czy to jednak oznacza, że nie musisz się uczyć?
Tu właśnie leży sedno sprawy – chociaż studia nie są obligatoryjne, to wiedza oraz jej zdobywanie zawsze będą niezbędne. Jednak, w odróżnieniu od studiów, tutaj możesz skupić się na tym, co jest dla Ciebie naprawdę ważne i autentycznie przyda się w biznesie! Doszkalaj się, czytaj, ale też pytaj innych, bo stanowią również dobre źródło wiedzy praktycznej.
Prawda biznesowa nr 3 – Twoje relacje biznesowe MOGĄ być sympatyczne!
Relacja na linii przedsiębiorca – klient czy też przedsiębiorca – przedsiębiorca od zawsze kojarzyła Ci się z nieprzyjemnym obowiązkiem, stresem i poczuciem, że zawsze „coś musisz”? Dbając o relację ze swoim partnerem biznesowym lub klientem zgodnie z zasadami networkingu, takie podejście zmienisz właściwie naturalnie i bardzo komfortowo – dla obu stron.
Twoje relacje z kontaktami biznesowymi możesz bez obaw oprzeć na sympatii i koleżeństwie. Właściwie, dbając o regularne utrzymywanie takich relacji, staną się one przyjacielskie siłą rzeczy – wymiana miłych wiadomości, kontakt telefoniczny czy też drobne przysługi sprawiają, że zupełnie inaczej odbierać można współpracę.
Prawda biznesowa nr 4 – budowanie trwałych relacji to recepta na ewentualne problemy w biznesie
Każda osoba, z którą utrzymujesz regularny kontakt i podtrzymujesz trwałą relację, jest dla Ciebie wsparciem – oczywiście zawsze działa to w dwie strony!
Zawiązane i trwale utrzymywane relacje w biznesie to nie tylko rekomendacje – to przede wszystkim wspieranie się, które dotyczyć może wielu sfer – zarówno typowo związanych z koniecznością zasięgnięcia porady, jak i uzyskania ewentualnej pomocy finansowej. Oczywiście, bez względu na zakres udzielanego wsparcia, zawsze wywiązuj się z danego słowa!
Możesz wstydzić się proszenia o pomoc, ale uwierz mi, najszybciej zrozumie Cię właśnie inny przedsiębiorca! Jeżeli w dodatku zna Cię już dość dobrze i wie, że jesteś uczciwym, rzetelnym partnerem, nie będzie obawiać się udzielenia wsparcia, jakiego w danej chwili możesz potrzebować.