Networking jako proces budowania
W networkingu największą uwagę przykłada się do procesu budowania sieci kontaktów. A te można znaleźć właściwie wszędzie. Chociaż w Polsce coraz prężniej działają różnego rodzaju grupy, stowarzyszenia czy związki branżowe, które korzystają z założeń networkingu i upraszczają poznawanie nowych partnerów, to wcale nie jest konieczne korzystanie z ich oferty. Nawet początkujący przedsiębiorca z ograniczoną ilością znajomości może od samego początku nawiązywać relacje biznesowe, które będą procentować w przyszłości.
Istotą jest tutaj cierpliwość oraz systematyczność. Poznanie nowej osoby podczas eventu branżowego lub też w ramach współpracy z klientem to dopiero pierwszy krok. Bardzo ważny, ale niewiele dający, jeśli nie stawi się po nim kolejnych. Ta sama wskazówka dotyczy znajomości już zawiązanych – na przykład relacji sąsiedzkich, ze współpracownikami czy nawet z rodziną i znajomymi.
Do budowania sieci kontaktów nie potrzebujesz drogich urządzeń czy oprogramowania. Nie musisz inwestować żadnych pieniędzy w zakup skomplikowanych aplikacji mobilnych. Tak naprawdę wystarczy jedynie telefon i notes lub kalendarz. Pierwszy służy do prowadzenia rozmów, w drugim warto notować przypomnienia, by z daną osobą się skontaktować. Utrzymywanie relacji musi być przecież systematyczne i regularne – jeśli zaczniesz zapominać o rozmowie i podtrzymywaniu zainteresowania, taki kontakt z czasem się wypali i może być trudno przywrócić go na pierwotne tory.
Czy networking jest formą marketingu?
I tak, i nie. W pewnym sensie stanowi narzędzie biznesowe, za pomocą którego można promować swoją firmę, rozwijać się i zdobywać nowych klientów. Jest zatem, w jakiejś części, działaniem marketingowym. Jednak pozbawionym charakterystycznych dla marketingu cech.
Przede wszystkim w ogromnej mierze networking jest darmowy – jego skuteczność nie jest uzależniona od tego, ile przedsiębiorca zainwestuje w prowadzenie mediów społecznościowych czy reklamy w Internecie. Liczy się poświęcony czas i wysiłek włożony bezpośrednio w utrzymanie relacji. To przedsiębiorca prowadzi swoistą kampanię marketingową, w której jest najważniejszym ogniwem.
Jak korzystać z networkingu?
W networkingu zawsze warto być szczerym i uczciwym. W procesie budowania sieci kontaktów nie liczy się bowiem to, co można obiecać, a to, co się faktycznie robi i oferuje. Im bardziej przedsiębiorca pokazuje swoje zaangażowanie i zapewnia możliwie najlepszą obsługę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tym większe szanse na to, że zacznie dzięki networkingowi zarabiać. W jaki sposób?
Uczciwy przedsiębiorca, który zawsze dąży do zachowania najwyższych standardów pracy jest doceniany – przez klientów, kontrahentów, partnerów biznesowych. To naturalne, że jest przez nich także polecany dalej. Tak działają rekomendacje, czyli metaforycznie je określając „owoce networkingu”. Dla każdego przedsiębiorcy klient z polecenia jest tym najbardziej wartościowym – zazwyczaj coś o nim wie, albo może dopytać osobę polecającą o kilka szczegółów. Sam klient ma także lepszą świadomość, czego może się spodziewać i jak mniej więcej będzie wyglądała współpraca.
Najprostszym przykładem networkingu i dawania rekomendacji jest sytuacja, w której przekazuje się znajomej osobie kontakt do fachowca, na przykład mechanika samochodowego. Naprawiał on już wcześniej auta osób z rodziny, uczciwie rozlicza koszty usług oraz części, do tego zapewnia przystępne terminy realizacji. W tym przykładzie mechanik, poprzez swoją wiarygodność i uczciwość, zdobywa polecenia od innych zadowolonych klientów.