Jeszcze kilka lat temu e-networking stanowił właściwie pewną ciekawostkę w świecie biznesu – nadal największy nacisk był kładziony na osobiste spotkania. Bardzo dużo zmieniła pandemia, która wymusiła wręcz szybsze przystosowanie się przedsiębiorców do prowadzenia rozmów także w formie zdalnej. Ostatecznie zachęciła ich także do aktywnego wykorzystania mediów społecznościowych i możliwości, jakie oferują. Czy taki „elektroniczny networking” zastąpi w niedalekiej przyszłości tradycyjnie praktykowane spotkania networkingowe?
Czym jest e-networking?
W języku polskim pojęcie to nie jest jeszcze powszechnie stosowane, znacznie więcej informacji na temat e-networkingu znaleźć można w źródłach obcojęzycznych. Tam specjaliści skupiają się przede wszystkim na budowaniu sieci kontaktów biznesowych poprzez media społecznościowe. Na prowadzenie wysuwa się tutaj przede wszystkim LinkedIn, jako medium typowo biznesowe, ale też Facebook czy Instagram.
Moim zdaniem w polskich realiach e-networking można nieco rozszerzyć także o wspomniane, zdalne spotkania networkingowe online. Na potrzeby tego artykułu skupię się jednak na e-networkingu w ujęciu nawiązywania i utrzymywania relacji właśnie przez różne kanały komunikacji elektronicznej.
Dlaczego e-networking daje Ci jeszcze większe możliwości?
Jak często rzucasz okiem na Facebooka? Ile minut dziennie spędzasz na czytaniu materiałów marketingowych publikowanych na LinkedIn czy też portalach branżowych? Wyobraź sobie, że każdy człowiek, mający nawet minimalną świadomość tego, jak ważne w prowadzeniu biznesu są media społecznościowe, codziennie loguje się w sieci w podobny sposób. Daje to ogromną liczbę kontaktów, do których możesz dotrzeć.
W świecie „stacjonarnym” możesz jednorazowo przekazać swoją wiedzę czy też chęć nawiązania kontaktu może kilkudziesięciu osobom. Publikując dowolny materiał w Internecie masz szansę na dotarcie do przynajmniej kilku tysięcy w jednej chwili. Dlaczego nie spróbować z tego skorzystać? Możliwe, że działasz w dość niszowej branży – pokaż to! Przedstawiaj ciekawe informacje na ten temat, regularnie podsyłaj innym ciekawostki i nowinki branżowe. Pracujesz w bardziej popularnym sektorze? Pokaż, że nie jesteś amatorem – prezentuj efekty swoich działań, pokazuj zdjęcia projektów, które zdobyły uznanie Twoich klientów.
Kolejną możliwością, jaką daje e-networking jest praca właściwie w dowolnym momencie. Nie zawsze możesz dotrzeć na spotkanie, konferencję czy szkolenie stacjonarne. Ale w Internecie jesteś w stanie pracować przez całą dobę, uczestniczyć w ciekawych webinarach, które ktoś prowadzi na drugim końcu świata. I oczywiście sam jesteś w stanie je w taki sposób organizować.
E-networking zapewnia także nieograniczony dostęp do informacji. Masz jakiś problem techniczny? Chcesz zdobyć więcej informacji na konkretny temat? Zapytanie opublikowane na forum czy w wybranej grupie użytkowników, na przykład na Facebooku, zostanie wyjaśnione szybciej i przez większe grono osób, niż w trakcie typowej rozmowy. Do tego jesteś w stanie poznać w ten sposób innych specjalistów z interesującej Cię dziedziny i zbudować z nimi sieć biznesową.
Jak dobrze działać w e-networkingu?
To, co wrzucasz do sieci, zostaje w niej niemal na zawsze. Jeśli zatem chcesz aktywnie wykorzystać szanse, jakie daje e-networking musisz zadbać o zachowanie wysokiej jakości prezentowanego contentu. Publikowanie wyjątkowo osobistych zdjęć czy też kontrowersyjnych społecznie treści nie jest najlepszym pomysłem. Tutaj, tak jak w realnym świecie biznesowym, musisz być profesjonalistą.
Chociaż internetowy networking wydaje się być znacznie prostszy i wygodniejszy, to również w nim obowiązują znane Ci już zasady! Chcąc zbudować i utrzymać sieć kontaktów musisz o nie dbać. Odpisuj swoim rozmówcom, zadbaj o regularność dostarczania nowych publikacji oraz zachowanie formalnej strony nawiązywanych relacji.
E-networking, póki co, nie powinien mieć dużego wpływu na ograniczenie networkingu tradycyjnego. Staje się raczej jego świetnym uzupełnieniem i z tego faktu z pewnością warto skorzystać!