Koniec roku to zawsze czas, gdy starasz się pozałatwiać jak najwięcej spraw, w jak najkrótszym czasie? W takim razie koniecznie sprawdź, czym jest zasada BDA, która umożliwia efektywne planowanie działań w wielu sytuacjach.
Zasada BDA – co oznacza ten skrót?
BDA to skrót od trzech angielskich słów: before (przed), during (w trakcie) oraz after (po). W tych krótkich określeniach mieści się cała istota zasady, dzięki której bez większego trudu rozplanujesz wszystkie zadania tak, by jak najwięcej zyskać. W dzisiejszych rozważaniach posłużę się podobnym porównaniem, jak w materiale filmowym na temat zasady BDA, który znajdziesz na kanale NwB.
Before – czyli co warto zrobić przed?
Pierwszym elementem zasady jest podjęcie kroków „przed” rozpoczęciem zadania. Jeżeli w najbliższym czasie wybierasz się na konferencję czy też event networkingowy, warto wcześniej przemyśleć, a nawet rozpisać sobie krótką listę najważniejszych spraw do zaplanowania.
Przypuśćmy, że poprzez udział w wydarzeniu chcesz zdobyć 5 nowych kontaktów biznesowych. Jak do tego doprowadzić? Możliwe, że pomoże w tym taka miniściąga:
- wizytówki – nawet w trakcie mniej formalnego spotkania biznesowego inni uczestnicy będą prawdopodobnie prosić Cię o Twoje dane – podawanie samego numeru telefonu jest ryzykowne i nie do końca dobrze widziane, tradycyjna wizytówka do tej pory pozostaje jak najbardziej akceptowana, zatem zadbaj o to, by mieć przy sobie odpowiednią ilość,
- kwestie techniczne – sprawdź, kiedy i gdzie będzie organizowany event; jeśli jest w innym mieście, już teraz zaplanuj swoją podróż i sprawdź, ile czasu może zająć Tobie dojazd, czy konieczne będzie wynajęcie noclegu i jeśli tak, to czy znajdziesz hotel w pobliżu miejsca spotkania – takie rozplanowanie podróży sprawi, że nie spóźnisz się na event, co raczej nie pokazałoby Cię w dobrym świetle,
- plan spotkania – przyjrzyj się informacjom, które podaje organizator – kto będzie występował, jaki jest temat przewodni, z kim w takim wypadku najbardziej chcesz porozmawiać w trakcie czasu wolnego.
Nie wiem jak Ty, ale ja czuję się dużo pewniej, kiedy jadę na takie wydarzenie z konkretnym planem i przygotowany. Mam wówczas wrażenie, że niewiele może mnie zaskoczyć.
During – co robić w trakcie?
Jesteś już na evencie, powoli rozglądasz się po twarzach obecnych osób. To oczywiście świetny moment, żeby porozmawiać swobodnie, pozwolić się poznać. To również dobra okazja do tego, by krótko zaplanować swoje kroki na następne godziny.
Upewnij się, kiedy planowane są przerwy kawowe i ile mniej więcej będą trwały. W przypadku 2 lub 3 takich pauz, możesz ustalić z iloma osobami i jak długo możesz rozmawiać, by udało Ci się poznać 5 osób mogących być nowymi kontaktami biznesowymi w przyszłości. W trakcie takich przerw proś o wizytówki – w zamian dając swoje. I tu moje tradycyjne przypomnienie: takie spotkania nie mają charakteru sprzedażowego! Nie oferuj niczego, nie próbuj namawiać na skorzystanie z Twoich usług – po prostu poznawaj ludzi!
After – to, co zrobisz później też ma znaczenie
Spotkanie dobiegło końca. Możliwe, że w aktówce masz nawet więcej niż 5 planowanych wizytówek. Na tym jednak Twoje działania nie powinny się kończyć. Właściwie dopiero teraz zaczyna się ta najistotniejsza część, w którą warto włożyć nieco wysiłku, czyli utrzymanie kontaktu i zacieśnienie więzi.
Po uczestnictwie w konferencji czy innego rodzaju spotkaniu, tak dla samego siebie, możesz dokonać podsumowania wartości takiego eventu. Czy poruszane tematy były przydatne i interesujące? Czy udało się wykorzystać wszystkie możliwości, jakie dawał? Czy warto ponownie uczestniczyć w spotkaniu o podobnym charakterze? Dzięki takim przemyśleniom łatwiej będzie Ci w przyszłości wybierać konferencje lub szkolenia, które faktycznie wniosą coś wartościowego do Twojego biznesu.