Zasada 24-7-30 to do pewnego stopnia równanie lub też wzór na skuteczne budowanie relacji. A, jak już wiesz, te są w biznesie niezwykle ważne! Samo poznawanie ludzi i „zbieranie” kontaktów to tylko początkowy etap tworzenia relacji. Znacznie większe znaczenie ma to, co robi się potem – do tych właśnie działań odnosi się dzisiejsza, omawiana przeze mnie zasada.
Co trzeba zrobić w ciągu doby – czyli co oznacza 24?
Liczba 24 odnosi się do godzin, czyli do pierwszej doby po poznaniu nowej osoby. To właśnie czas, w którym należy ponownie skontaktować się ze swoim rozmówcą. I nie ma tutaj większego znaczenia forma takiego przypomnienia swojej osoby. Jeśli wolisz, możesz odbyć krótką rozmowę telefoniczną, ale wiadomość mailowa lub też przesłana za pomocą komunikatora internetowego również będzie dobrym pomysłem.
W przypadku tego etapu całej metody ważny jest nie tylko czas, jaki upłynął od momentu wymiany wizytówek, ale też to, co w rozmowie powiesz lub napiszesz w wiadomości. Przede wszystkim skup się na tym, by było to oficjalne podziękowanie za możliwość poznania się i porozmawiania. W ten sposób w ogóle przypomnisz drugiej osobie kim jesteś i jak oraz kiedy się spotkaliście. Drugą istotną kwestią jest wspomnienie, nawiązanie w jakiś sposób do tematów poruszanych podczas pierwszej rozmowy. Taką wzmianką wyraźnie dasz do zrozumienia, że umiesz słuchać i okazywać prawdziwe zainteresowanie.
W tym miejscu podzielę się fajnym i łatwym sposobem na to, by zawsze wiedzieć, jak zagadać. Kiedy otrzymujesz wizytówkę, a następnie przechodzisz do rozmowy z jej właścicielem, możesz na drugiej stronie wizytówki zapisać sobie najważniejsze dla siebie informacje o rozmówcy. To, czym się zajmuje, co oferuje, ale też z pozoru mniej istotne dane, takie jak to, że ma dwa psy i lubi wędkowanie pod lodem.
Siedem – czyli tyle, ile dni w tygodniu
Cyfra 7 znajdująca się w omawianej metodzie oznacza kolejny etap zawiązywania relacji. Odnosi się również do następnego kontaktu z Twojej strony. I tym razem, jak już się pewnie domyślasz, dotyczy siedmiu dni, w ciągu których powinieneś skontaktować się ponownie ze swoim rozmówcą.
Nadal może to być rozmowa telefoniczna lub wymiana wiadomości mailowych. Prawdopodobnie druga strona prowadzi też swoje media społecznościowe, może nawet fanpejdż – wykorzystaj to! Tu po prostu liczy się czas – udało Ci się już o sobie przypomnieć i w dodatku pozostawić dobre wrażenie za pierwszym razem, ale ludzka pamięć bywa ulotna. W przeciągu tych kilku dni spróbuj nawiązać ponowny kontakt, by utrwalić w rozmówcy dobrą opinię na Twój temat.
Zasada 24-7-30 i jej ostatni element, czyli spotkanie 1 na 1 w ciągu miesiąca
Dzisiejszą metodę nawiązywania relacji biznesowej zamyka liczba 30. I tu nie będzie stanowiło raczej większego zaskoczenia potwierdzenie, że dotyczy ona dni, w ciągu których warto umówić się z nowym znajomym czy znajomą na spotkanie typu „1 na 1”.
Jeżeli w odpowiednim czasie udało Ci się wykonać pierwsze dwa etapy, bardzo prawdopodobne jest, że także w następnych dniach utrzymywaliście ze sobą kontakt. Wówczas ustalenie terminu spotkania, w czasie którego ponownie się zobaczycie to już tylko drobna formalność. Jeśli natomiast po pierwszych dwóch rozmowach kontakt był sporadyczny czy w ogóle go nie było, a Ty nadal chcesz kontynuować relację – tym bardziej takie spotkanie jest uzasadnione.
Pamiętaj, nie musi to być zawsze spotkanie osobiste typu offline. W końcu może Was dzielić znaczna odległość. W takim przypadku równie skuteczna będzie rozmowa online!