Czy i dlaczego networking jest opłacalny? Jako osoba związana z tą dziedziną od wielu lat mogę jedynie pokiwać potwierdzająco głową. Jednak dla innych, którzy do tej pory nie spotkali się z tym zagadnieniem lub też dowiedzieli się o nim kilku stereotypowych i krzywdzących opinii, networking wydaje się być kolejną, niesprawdzoną i nieskuteczną metodą działania. Z myślą o takich osobach przygotowałem dzisiejsze, krótkie spojrzenie na opłacalność działań networkingowych!
Nawiązywanie kontaktów biznesowych z szerokim gronem przedsiębiorców
W jaki sposób poznajesz nowych partnerów biznesowych? Prawda jest taka, że jest to zadanie dość trudne i nie zawsze skuteczne. Networking stanowi z kolei metodę nawiązywania kontaktów biznesowych z dużym gronem przedsiębiorców z różnych branż, w dodatku bez konieczności poświęcania na to znacznej ilości czasu!
Wchodząc w „środowisko networkingowe”, czyli do grona osób aktywnie uczestniczących w takim modelu biznesowym, poznajesz przedsiębiorców, którzy już na wstępie mają ten sam cel – czyli szukają nowych kontaktów i chcą nawiązywać konkretne, trwałe relacje. To oznacza, że nie musisz tłumaczyć, czego oczekujesz i dlaczego tu jesteś. Możesz od razu działać – to ogromna oszczędność czasu.
Pozyskiwanie klientów bez konieczności inwestowania w reklamę i marketing
To brzmi zbyt pięknie, by było prawdziwe. A jednak to prawda. Networking pozwala Ci pozyskiwać nowych klientów bez żadnego inwestowania w płatne reklamy i inne działania marketingowe. Co więcej – dzięki niemu reklamujesz się właściwie automatycznie, po prostu robiąc swoje. Jak to możliwe?
Networking opiera się na relacjach i rekomendacjach oraz zależnościach między nimi. Mówiąc nieco w skrócie: im więcej relacji tworzysz i zdobywasz nowych kontaktów biznesowych (a przy tym dbasz o ich utrzymanie), tym większa szansa na szybkie zdobycie rekomendacji. Pamiętaj przy tym, że polecanie jest absolutnie DARMOWE. To nie jest żaden podejrzany system poleceń, piramida wymagająca od Ciebie poszukiwania nowych członków. To tylko i wyłącznie model współpracy pomiędzy przedsiębiorcami.
Robiąc swoją pracę dobrze i rzetelnie, dbając o klienta i jego potrzeby budujesz w swoim otoczeniu pozytywną opinię. Na niej, później, opierają się wszystkie przekazywane Ci rekomendacje.
Pomoc dostajesz za darmo – ale to działa w dwie strony!
Bez względu na to, czy jesteś doświadczonym przedsiębiorcą, czy też zaczynasz i stawiasz pierwsze kroki w prowadzeniu własnego biznesu, możesz w pewnym momencie potrzebować pomocy – chociażby w postaci rady ze strony kogoś bardziej doświadczonego. W networkingu taką formę pomocy masz dosłownie na wyciągnięcie ręki! Nie musisz szukać doradcy biznesowego czy coacha, którego nie znasz i tak naprawdę nie możesz mieć pewności, że będzie on w stanie racjonalnie i obiektywnie podejść do Twojego problemu, skoro nawet Cię nie zna.
Tymczasem, bezpośrednio w Twojej sieci biznesowej, działają niekiedy prawdziwi fachowcy. I z chęcią udzielą Ci wsparcia! Musisz tylko pamiętać o zasadzie równowagi – jeśli Ciebie kiedykolwiek ktoś o taką pomoc poprosi, postaraj się udzielić jej najlepiej, jak potrafisz.