Co oznacza dla Ciebie bezpieczeństwo w biznesie? Dla większości przedsiębiorców wyznacznikiem takiego stanu rzeczy jest stałość przychodów działalności gospodarczej. Czy możliwe jest takie ich „zaplanowanie”, by czuć się pewnie prowadząc własną firmę? Jaki wpływ na stałość ma rodzaj przychodu i dlaczego rozróżniam aż trzy typy źródeł finansów? Serdecznie zachęcam Cię do zapoznania się z dzisiejszym materiałem!
Trzy rodzaje przychodów w Twojej firmie
W każdej firmie można rozróżnić trzy rodzaje przychodów, czyli tym samym trzy ich źródła. Są to:
- nowi klienci,
- stali klienci,
- przychody z tak zwanej dosprzedaży nowym klientom.
Aby wymienione wyżej rodzaje przychodów zapewniły odpowiedni poziom stabilizacji w przedsiębiorstwie, musisz dążyć do ich w miarę równomiernego rozłożenia w skali miesiąca czy roku (lub dłuższego odcinka czasu). Taki podział nie jest skomplikowany – Twoim celem powinno być uzyskiwanie przychodów oscylujących w granicach nieco ponad 30% z każdego źródła. Gdyby rozrysować to na wykresie, wyglądałby on właśnie jak koło biznesu.
Jednocześnie wspomniane 30% pochodzące od stałych klientów stanowić musi 100% Twoich kosztów firmowych. Dzięki temu przychody od nowych klientów traktować możesz jako dobry zysk, a to, co udaje się wypracować z dosprzedaży będzie odpowiednią poduszką finansową dla firmy – czyli formą zabezpieczenia na następny miesiąc, gdy z różnych przyczyn coś może „nie zagrać”.
Przychody i networking, by zapewnić bezpieczeństwo w biznesie
Razem doszliśmy do punktu, w którym warto omówić zależności pojawiające się pomiędzy networkingiem, a wybranymi źródłami Twoich przychodów, a dokładniej rzecz ujmując – tymi, które są generowane przez nowych klientów.
Ich pozyskiwanie jest w prowadzeniu własnego biznesu najważniejsze, ale i przy tym najtrudniejsze. Jak ich zatem zdobyć? Istnieje kilka możliwości, do których można zaliczyć:
- marketing – rozumiany klasycznie, jako podejmowanie działań marketingowych na dowolną skalę, których celem jest właśnie dotarcie do nowych odbiorców; tutaj konieczne jest kontrolowanie tego, ile czasu i środków poświęcasz na marketing w kontekście ilości nowych klientów,
- relacje – inaczej pozyskiwanie kontrahentów w wyniku poznania się wzajemnie – nowy klient bliżej zapoznał się tak z Tobą, jak i z Twoją ofertą, wykazał zainteresowanie i chęć skorzystania z produktów lub usług firmy,
- polecenia – najbardziej pożądane źródło nowych klientów, czyli opierające się na tym, że ktoś już zna Twoje możliwości, obdarzył Cię zaufaniem, a więc może polecać Twoją firmę dalej, innym osobom.
Znając już nieco bliżej zasadność prowadzenia działań networkingowych sam pewnie zauważyłeś, że dwie ostatnie możliwości łączą się ze sobą. Opierają się na nawiązywanych przez Ciebie kontaktach i budowaniu relacji. A to przecież kwintesencja networkingu (oczywiście tego odpowiednio realizowanego)!
Zdobyłeś nowego klienta – co dalej?
Bez względu na to, z jakiego źródła udało Ci się zdobyć nowego klienta, musisz zadbać o to, by jak najlepiej wykorzystać swoją szansę. Warto tak poprowadzić działania, by ten kontrahent jeszcze coś dokupił, czyli zasilił źródło przychodów pochodzących z dosprzedaży. To jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy takiemu klientowi zapewnisz możliwie najwyższy poziom obsługi.
Oczywiście, poza obsługą jak najlepszej jakości, możesz też wykorzystać różne narzędzia networkingowe, które usprawnią nie tylko dosprzedaż, ale też pozwolą przejść na kolejny etap, to jest umożliwią nawiązanie z nowym klientem takiej relacji, by stał się kontrahentem stałym. Dlaczego? Po pierwsze: ponieważ będzie on wówczas stanowił kolejny filar jednego z trzech źródeł przychodów. Po drugie – tak, jak i pozostali stali klienci, może on, na zasadzie polecania, „przyprowadzać” do Twojej firmy kolejnych nowych klientów. To on zaświadczy bowiem, że jesteś rzetelny, a Twoja oferta spełnia oczekiwania.
Również na tym ostatnim etapie, to jest przy pozyskiwaniu nowych klientów z polecenia stałych kontrahentów, także sprawdzi się networking i narzędzia, jakie oferuje.