Od dzisiaj, 28 marca 2022 roku, nie trzeba już nosić maseczek ochronnych, które docelowo miały ograniczać ryzyko zarażenia się koronawirusem. A to już chyba dość wyraźny znak, że powoli możemy znowu poczuć się swobodniej i, co dla wielu osób jest bardzo istotne, wracać stopniowo do klasycznej aktywności networkingowej – realizowanej offline. Z tego względu postanowiłem pokrótce przypomnieć najważniejsze zasady, które sprawiają, że networking jest skuteczny i prawidłowo prowadzony.
Zasada nr 1 – dobrze przygotuj się do spotkania
Wybierasz się na spotkanie o charakterze biznesowym? A może będziesz uczestniczyć w większym evencie networkingowym? To zawsze doskonała okazja do rozbudowania sieci kontaktów, pod warunkiem, że dobrze się do tego przygotujesz!
Według mnie takie przygotowania powinny iść wielotorowo. Przede wszystkim warto sprawdzić, kto będzie uczestniczył w spotkaniu. Jeśli na szkoleniu czy konferencji będzie spora grupa gości, spróbuj zorientować się, z którymi osobami najbardziej chcesz się poznać i porozmawiać. Znając do tego harmonogram wystąpień i przerw, dasz radę ustalić, w jaki sposób i kiedy uda Ci się nawiązać te najbardziej pożądane kontakty. Nieco łatwiej wygląda kwestia poznania rozmówcy, jeśli planujesz spotkanie jeden na jeden. W takim przypadku zalecam wcześniejsze zapoznanie się z dostępnymi informacjami o tej osobie – możesz przejrzeć profile w social mediach czy stronę internetową jej firmy.
Z drugiej strony przygotowanie do poznania innych powinno też objąć Ciebie! Opracuj sobie ciekawą prezentację swojej osoby, przećwicz, co możesz powiedzieć w ramach elevator pitch. Zadbaj o to, by mieć przy sobie zapas wizytówek, jednak staraj się nie dawać ich bez wyraźnej prośby – a dopiero wówczas, gdy to druga strona zaproponuje wymianę lub Cię o nią poprosi.
Zasada nr 2 – nie spoczywaj na laurach – pielęgnuj swoją sieć kontaktów
Udało Ci się poznać kilka nowych osób, wymieniliście się wizytówkami i już. Sprawa załatwiona! To niestety bardzo złe podejście – dopiero teraz można mówić o prowadzeniu zasadniczych działań networkingowych! Na czym one polegają?
Dla wielu osób, z którymi zdarzyło mi się współpracować do tej pory, utrzymywanie nawiązanych już kontaktów biznesowych jest wyjątkowo trudne. Ale uwierz mi, naprawdę warto włożyć w to nieco wysiłku i zadbać o swoich kontrahentów czy klientów. Z początku regularne kontaktowanie się z nimi może sprawiać wrażenie czasochłonnej pracy i nie zawsze skutecznej. Jednak z doświadczenia wiem, że po pewnym czasie zaczniesz wręcz odruchowo planować kolejne telefony do osób, które tworzą Twoją sieć kontaktów biznesowych. Zauważysz też, że stopniowo prowadzenie rozmów i spotykanie się staje się prostsze i, co tu dużo kryć, zaczyna przynosić korzyści!
Zasada nr 3 – bierz i dawaj – pomagaj, kiedy możesz
Networking może przynieść mnóstwo korzyści, głównie w postaci wszelkiego rodzaju rekomendacji – a klienci z polecania to zawsze najpewniejsza grupa, która może przynosić Ci realne przychody. Jednak zdobycie intratnego kontraktu to jedno – drugie to odpowiednie podejście do realizowania zleceń. Pamiętaj, że ktoś polecił Ciebie lub Twoją firmę innej osobie. W pewnym sensie odpowiada zatem własnym, dobrym imieniem za jakość realizowanej obsługi. Nie zawiedź takiego zaufania – dokładaj wszelkich starań, by Twoje usługi czy produkty spełniały oczekiwania klientów.
I na koniec równie ważna kwestia – w networkingu kieruj się zasadą „Givers Gain”. Jeśli dostajesz – polecenia, pomoc, rekomendacje – to okazuj wzajemność. Oczywiście nie szukaj na siłę klientów dla swoich partnerów biznesowych. Czasami wystarczy tylko słuchać! Może ktoś z Twojego otoczenia akurat szuka specjalisty z danej dziedziny, a z takim niedawno udało Ci się nawiązać współpracę? To doskonały moment, by taką znajomość zacieśnić, a przy tym załatwić komuś nową, dobrą rekomendację!