Networking dla przedsiębiorcy to zagadnienie wyjątkowo ciekawe, ponieważ pozwala właściwie bez specjalnego, nadmiernego wysiłku dotrzeć do wielu klientów. Bez inwestowania pieniędzy w reklamę, za to wykorzystując marketing rekomendacji!
Networking w walce o nowych klientów
Twoim problemem są klienci, a właściwie ich brak? Większość przedsiębiorców mogłoby podać Ci rękę. Tymczasem ta biznesowa trudność jest jedną z tych, które networking jest w stanie szybko zniwelować!
Jak już zapewne wiesz z poprzednich moich materiałów, budowanie własnej sieci kontaktów jest najważniejszym elementem działań networkingowych. Taka społeczność, tworzona od początku na jasnych zasadach, szczerze i z poszanowaniem każdej ze stron dość szybko może stać się źródłem klientów z polecenia, którzy będą przychodzić do Ciebie dzięki innym zadowolonym osobom z Twojego otoczenia. Innymi słowy – wykorzystujesz w ten sposób marketing rekomendacji.
A klient z polecenia jest tym, którego jako przedsiębiorca docenisz najbardziej, ponieważ między Wami znajduje się gwarant – osoba, która Cię zarekomendowała. Takie wymienianie kontaktów znacznie podwyższa również prawdopodobieństwo, że klient zapłaci w terminie wystawioną przez Ciebie fakturę.
Czy networking i marketing rekomendacji wpływają na obniżanie kosztów?
Jeśli wykorzystujesz narzędzie, jakim jest networking w biznesie prawidłowo, to zauważysz kolejny problem, który możesz rozwiązać. A właściwie, to rozwiązuje się on (prawie) sam! Chodzi o obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. W jaki sposób?
Budowana z mozołem i szczerymi chęciami sieć kontaktów biznesowych może z czasem znacząco się rozrosnąć, a w kręgu bliższych i dalszych współpracowników pojawią się kontrahenci, którzy zapewnią Ci optymalne koszty dostawy określonych produktów czy na Twoją prośbę przyspieszą realizację zlecenia.
Jednocześnie jesteś w stanie zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas. Masz bowiem wokół siebie ogromną bazę kontaktów do sprawdzonych specjalistów. Jeśli chcesz zlecić komuś wykonanie usługi, właściwie od razu masz pod ręką numer czy adres mailowy do fachowca z danej dziedziny. W dodatku wiesz, że możesz mu zaufać, bo z jego obsługi korzystają także inni przedsiębiorcy z Twojej sieci kontaktów.
Networking pozwala też ograniczyć koszty związane z marketingiem Twojej firmy. Zdobywając klientów z polecenia, czyli dzięki rekomendacjom od innych zadowolonych klientów często nie potrzebujesz tak naprawdę dodatkowej reklamy. Twoja praca i nawiązane relacje biznesowe stają się formą promocji firmy.
Jak mieć więcej wolnego czasu?
Pracujesz po kilkanaście godzin na dobę i zastanawiasz się, czy networking mógłby pomóc w zyskaniu nieco więcej wolnego czasu, a do tego poprawić też jakość jego spędzania? To zagadnienie, które jest naprawdę ciekawe i swoimi wnioskami bardzo lubię się dzielić z klientami.
Po pierwsze, większe zasoby wolnego czasu zyskujesz dzięki networkingowi mimowolnie. Nawiązuję tutaj nieco do pierwszej części artykułu, w której wspominam o klientach z polecenia. Jeśli Twoja sieć jest duża i zyskujesz takich kontrahentów coraz częściej, automatycznie „odzyskujesz” czas, który do tej pory poświęcałeś na ich szukanie. Nawiązując natomiast do kwestii obniżania kosztów, taka baza kontaktów pozwala zaoszczędzić czas właśnie dzięki dostępowi do grona sprawdzonych przedsiębiorców. Potrzebujesz pomocy księgowego? Chcesz zlecić usługę auto detailingu samochodów znajdujących się w Twojej firmowej flocie pojazdowej? Nie musisz szukać fachowców, dzwonić, rozpytywać, sprawdzać opinii i marnować na te wszystkie czynności czasu. Wystarczy znaleźć kogoś z Twojej sieci kontaktów lub też poprosić przedsiębiorców w niej funkcjonujących o polecenie Ci odpowiedniej firmy. Prawda, że proste?
Wspominałem także o tym, że networking może wpływać na jakość wolnego czasu. A to dzięki tej samej sieci biznesowej, o której mówię tak w tym materiale, jak i w filmie na kanale Networking w Biznesie. Wyobraź sobie bowiem, że wśród tych wszystkich kontaktów, z którymi na co dzień współpracujesz, zawsze znajdzie się ktoś, kto może podzielać Twoje zainteresowania, mieć podobne hobby. Wówczas możesz w pewnym sensie połączyć „przyjemne z pożytecznym” i spędzać wolny czas tak, jak lubisz z kimś, kogo lubisz i tym samym jeszcze bardziej zacieśniać Waszą więź!
Krótkie podsumowanie moich rozważań
Networking umożliwia budowanie stabilnego kapitału społecznego, którego zalety można odkrywać każdego dnia na nowo. Jedną z nich jest udzielanie pomocy, gdy tego potrzebujesz. Twoje kontakty to nie tylko interesy, to także wyciąganie pomocnej dłoni w awaryjnych sytuacjach. Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak stosowanie zasady wzajemności – jeśli liczysz na kogoś, niech ten ktoś może też liczyć na Ciebie!