Wiesz już czym jest networking. Poznałeś jego zalety. Podejmujesz decyzję- chcę spróbować.
Tylko jak zacząć?
Jak znaleźć odpowiednie miejsce dla siebie?
Poszukaj informacji w internecie, ale przede wszystkim popytaj znajomych przedsiębiorców, którzy uczestniczą w takich spotkaniach, o to, jakie wydarzenia networkingowe uważają za wartościowe. Zapytaj ich o częstotliwość takich spotkań, o zasięg jaki obejmują ich działania, o organizację, do której być może należą. Poznaj wartości, które wyznają, dowiedz się jakich ludzi zrzeszają i czy/jakie mają zasady.
To podstawowa wiedza, która pomoże Ci zdecydować, czy właśnie do tej konkretnej organizacji pragniesz dołączyć. A może regularne spotkania nie są dla Ciebie, nie możesz poświęcić im tyle czasu? W takim razie będziesz już wiedział, że dla Twoich potrzeb lepsze będą okazjonalne, większe eventy networkingowe, np. konferencje czy szkolenia.
Ustal również obszar życia, który chcesz rozwijać poprzez takie spotkania. Czy chodzi Ci o rozwój własny, rozwój biznesu, czy może o charytatywność? Organizacje networkingowe opierają się o te trzy główne cele.
Przykładem takich organizacji, są np.: Toastmasters- edukacja w zakresie przemawiania publicznego; BNI- rozwój biznesu poprzez marketing rekomendacji; Rotary- działania charytatywne.
Pamiętaj, by dołączyć do grupy, w której będziesz mógł być sobą! Nie naginaj się, nie rób niczego na siłę, bo będzie to tylko zmarnowany czas. Musisz wierzyć w to co robisz, musisz tego chcieć, zaangażować się w to w 100% i ponieść pełną odpowiedzialność za swoją decyzję, np. w kwestii przestrzegania panujących w danej organizacji zasad.
Wybrałeś rodzaj spotkania, co dalej?
Przygotuj się do niego- po prostu ?
I nie mamy tutaj na myśli zdobywania wiedzy, czytania książek czy sporządzania notatek (choć oczywiście będzie to pomocne). Zadbaj raczej o to, by na pozostałych uczestnikach wydarzenia zrobić pozytywne pierwsze wrażenie. To bardzo ważne, jednak nie udawaj niczego- bądź naturalny, bądź sobą.
A oto kilka podpowiedzi co zrobić, aby żadna sytuacja nie wprowadziła Cię w zakłopotanie.
Przede wszystkim bądź punktualny (w biznesie, szanujemy wzajemnie swój czas) i zadbaj o stosowny ubiór (formalny i schludny). Uważnie słuchaj tego, co inni przedsiębiorcy mają do powiedzenia, ale także pytaj- nie bój się, jeśli cokolwiek jest dla Ciebie niezrozumiałe członkowie danej organizacji lub organizatorzy eventu chętnie Ci to wyjaśnią (każdy z nas kiedyś zaczynał!).
Bądź komunikatywny, otwarty i przyjazny. Pokażesz w ten sposób, że zależy Ci na nawiązywaniu i podtrzymywaniu bliższych relacji.
Jednak najważniejszą rzeczą, bez której żadna z powyższych wskazówek nie zadziała, jest POZYTYWNE NASTAWIENIE. Nie pozwól aby stres zapanował nad Tobą. Nie przejmuj się drobnymi potknięciami (jeśli Ci się takie przytrafią), uśmiechaj się i optymistycznie patrz w Waszą wspólną przyszłość.
Tak więc do dzieła- dasz radę!
Tekst: Mirela Szychowiak