16 sierpnia 2021

O tym, że relacje w biznesie są ważne

Relacje w biznesie to kwestia niezwykle istotna i mógłbym przytoczyć przynajmniej kilkanaście powodów, które to potwierdzą. Ale po co, jeśli mogę podać Ci tylko trzy, za to stanowiące kwintesencję networkingu? Poniżej przytoczę argumenty, z którymi zwyczajnie nie sposób się nie zgodzić. To powody, które wymieniają doświadczeni przedsiębiorcy i które ja przedstawiam po długich analizach wielu różnych modeli prowadzenia biznesu.

Powód nr 1: Stali klienci przyprowadzają nowych klientów

Pierwszym powodem, dlaczego relacje w biznesie są tak ważne, są rekomendacje. Oczywiście, to nie jest tak, że rozpoczynając tworzenie swojej sieci kontaktów natychmiast na tych klientów z polecenia trafisz – musisz wcześniej udowodnić, że jesteś godny polecania Cię wśród innych.

Znam wielkie grono przedsiębiorców, którzy nie korzystają z marketingu, a pomimo to mają stałych klientów i ciągle zdobywają nowych. Jak to możliwe bez reklamy w Internecie, aktywnej działalności w mediach społecznościowych? Kiedy pytałem o to moich partnerów biznesowych czy kontrahentów odpowiadali ze szczerym uśmiechem, że to żadna tajemnica – to tylko relacje!

Mechanizm działania jest zaskakująco prosty, ale może dlatego tak wiele osób nie wierzy, że ma sens? Chodzi bowiem o ciągłe podtrzymywanie już zawiązanych relacji. Im częściej, jako przedsiębiorca, kontaktujesz się ze swoimi partnerami biznesowymi czy kontrahentami i klientami, tym lepiej zapadasz im w pamięć, pozwalasz na to, by naturalnie zaczęli kojarzyć Cię z określonym produktem lub usługą. I kiedy w ich otoczeniu pojawia się osoba, która tego rodzaju oferty poszukuje, natychmiast myślą o Tobie. I Tobie dają rekomendację, a Ty zyskujesz klienta z polecenia – najlepszego i dającego największą pewność dokonania biznesu!

Powód nr 2: Zdobywanie wiedzy w naturalny sposób

Czy potrzebujesz nauki na studiach, by otworzyć własny biznes, który w dodatku będzie przynosił Ci oczekiwane profity? Większość przedsiębiorców, z którymi współpracuję lub utrzymuję mniej i bardziej formalny kontakt wcale nie posiada dyplomów wyższych uczelni lub też ma wykształcenie zupełnie niezwiązane z tym, czym zawodowo się zajmują. Jak mają się do tego relacje biznesowe? Spieszę z wyjaśnieniem!

Naturalne zdobywanie wiedzy odbywa się, między innymi, poprzez wymianę doświadczeń. Jeśli utrzymujesz stałe relacje i regularnie spotykasz się z osobami prowadzącymi biznes, nawet z całkowicie odmiennej branży niż Twoja, masz szansę zdobywać najlepsze rady, ale też przestrogi, jakich zachowań unikać, na czym warto się skupić, a gdzie po prostu odpuścić. Jeśli dbasz o regularność kontaktów zyskujesz dostęp do ogromnej bazy wiedzy innych przedsiębiorców – warto z niej korzystać!

Powód nr 3: Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie

Problemy i kryzysy, czy to w życiu prywatnym, czy to w biznesie, bywają nieprzewidywalne i zazwyczaj pojawiają się bez uprzedzenia. U większości osób stanowią powód do niepokoju, bo w końcu jak poradzić sobie w sytuacji, na którą nie zawsze ma się wpływ, a może zrujnować lata pracy?

Również w tym momencie Twojej zawodowej kariery relacje z partnerami biznesowymi, stałymi klientami i współpracownikami stają się szansą na podźwignięcie z kryzysu. Dlaczego? Ponieważ to z tymi osobami utrzymujesz stały kontakt, zatem one doskonale wiedzą, jak wygląda Twoja bieżąca sytuacja. I to one wyciągną do Ciebie rękę, by pomóc Ci wyjść z problemów, ułatwić podjęcie istotnej decyzji. Jeśli wyobrazisz sobie wszystkich kontrahentów i partnerów w biznesie wokół siebie, utworzą oni okrąg – czyli takie symboliczne koło ratunkowe!

Kilka słów na zakończenie

Wymienione przeze mnie trzy najważniejsze powody, dlaczego relacje są istotne w Twoim biznesie pokazują przede wszystkim korzyści, jakie dają Tobie osoby z sieci kontaktów. Pamiętaj jednak, że to działa zawsze w dwie strony! Nie możesz czerpać z otoczenia bez dawania czegoś od siebie!

Właśnie dlatego, gdy znasz kogoś, kogo szuka Twój klient – daj mu rekomendację. Jeśli zdobyłeś nową wiedzę lub umiejętności – podziel się tym. Jeśli ktoś obok Ciebie potrzebuje pomocy – nie zwlekaj z udzieleniem ratunku.

Jeśli chcesz też posłuchać mojej opinii na ten temat, zapoznaj się z najnowszym materiałem filmowym i daj znać, co myślisz! 

Klaudiusz pisze:

2021-09-07 11:12:29

Która z tych części jest najtrudniejsza: etap zdobywania kontaktów, czy etap podtrzymywania 'relacji' z tymi kontaktami? Osobiście uważam, że etap zdobywania. Podtrzymanie ich raczej przychodzi mi już naturalnie.

Mówisz o networkingu, ale czy wiesz, czym tak naprawdę jest?

30 sierpnia 2021

Waga dodatniej widoczności – czyli jak być zapamiętywanym

2 sierpnia 2021

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *