Zbliżające się Święta, związane tradycyjnie z poczuciem solidarności i wspólnotą, są świetną okazją do omówienia niezwykle istotnego tematu, jakim są obszary współpracy w biznesie. Jak ją jednak w ogóle rozumieć? I z jakimi osobami z Twojego otoczenia możesz ją nawiązać? Czy taka współpraca może dać Ci jakieś konkretne korzyści? Serdecznie zachęcam do zapoznania się z poniższym materiałem, który powinien te kwestie nieco przybliżyć.
Co to jest współpraca?
Zanim przejdę do omówienia tych najważniejszych obszarów, chcę chwilę poświęcić próbie ustalenia, czym w ogóle jest współpraca. Nie chciałbym przy tym kierować się słownikowymi definicjami, a bardziej podzielić się moimi wnioskami wynikającymi z wielu lat aktywnego działania w biznesie.
Przede wszystkim współpracę należy zawsze rozumieć jako działanie obustronne – nie da się inaczej podejść do takiej działalności – zawsze muszą w tym uczestniczyć przynajmniej dwie strony, do tego obie aktywnie muszą tego chcieć. Innymi słowy: Ty współpracujesz z kimś, kto współpracuje z Tobą.
Aby mówić o współpracy prawidłowej i skutecznej, należy dążyć do tego, by każda ze stron była ze wspólnych kroków zadowolona i by ich wynik odpowiadał ich oczekiwaniom. Najważniejszą cechą współpracy powinna być natomiast rzetelność. A tę rozumiem jako uczciwość i dotrzymywanie obietnic czy też wspólnie podjętych ustaleń.
A jakie miejsce współpraca zajmuje w procesie networkingu? Bardzo prosto ilustruje to poniższe zestawienie.
NETWORKING → RELACJA → WSPÓŁPRACA → REKOMENDACJA
Omawiając poszczególne obszary, na polu których możliwe jest zawiązywanie współpracy postaram się także podkreślić, jak wpływa ona na możliwość zdobycia rekomendacji.
Współpraca z klientem
Najczęstszym rodzajem współpracy jest ta, jaką nawiązujesz ze swoimi klientami. Świadcząc dla nich usługi czy też oferując swoje produkty spełniasz bowiem podstawowe założenie, że obie strony coś zyskują – Ty zarabiasz, a klient otrzymuje to, czego potrzebuje.
Przy tym obszarze współpracy prawdopodobnie najłatwiej jest zyskać szansę na rekomendację. Jeśli Twoja oferta jest przystępna, a do tego pracujesz rzetelnie i uczciwie, zadowoleni klienci będą bez obaw polecać Cię innym osobom. Zyskujesz w ten sposób coraz więcej rekomendacji, bo każdy nowy klient staje się potencjalnym ogniwem do dalszego polecania.
Współpraca z dostawcami
Na czym polega współpraca z dostawcami wie zapewne każdy. To te osoby czy też firmy, które trudnią się dostarczaniem Ci półproduktów do produkcji Twoich wyrobów. Do tej kategorii podmiotów można też zaliczyć podwykonawców, którzy świadczą dla Ciebie usługi związane na przykład z częściową realizacją poszczególnych etapów projektu. Jeśli zajmujesz się zakładaniem stron internetowych, Twoim podwykonawcą/dostawcą może być chociażby grafik komputerowy, który przygotuje i opracuje materiały graficzne.
Prawidłowa i rzetelna współpraca z dostawcami przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim, im bardziej o tę współpracę dbasz, tym większą pewność zyskujesz, że podwykonawca będzie swoje usługi lub półprodukty dostarczać terminowo i w dobrej cenie. Zastanawiasz się, jak na tym obszarze współpracy wypracować szansę na rekomendację? To proste – jeśli pokażesz się dostawcy od najlepszej strony, okażesz się uczciwym kontrahentem, dostawca wiedząc, jaką masz ofertę, będzie innym swoim klientom rekomendować Twoją firmę, argumentując, że Wasza współpraca przebiega bez zastrzeżeń.
Współpraca z otoczeniem
Czasami może być trudno od początku zauważyć i docenić możliwość współpracy ze swoim otoczeniem. Tworzą je firmy czy osoby, z którymi stykasz się codziennie, czyli takie, które mają swoją siedzibę na przykład w tym samym biurowcu, co Ty. I chociaż Wasza współpraca raczej nie jest związana z jakimikolwiek transakcjami, to nadal może prowadzić do rekomendacji.
W tym przypadku polecenia opierają się na zaufaniu, jakie możesz w swoim otoczeniu wzbudzać. Jeśli obiecujesz pozostałym firmom, że załatwisz coś z administratorem budynku i dotrzymujesz słowa lub pomożesz przy realizacji jakiegoś pomysłu dla wspólnego dobra, osoby z firm działających wokół Ciebie wypracują sobie na Twój temat dobre zdanie. Będziesz wzbudzać zaufanie, a co za tym idzie staniesz się osobą godną polecenia!
Współpraca z grupami biznesowymi
Grupy biznesowe są środowiskiem, w którym współpraca realizowana prawidłowo i na wysokim poziomie zajmuje istotne miejsce – właściwie można śmiało stwierdzić, że stanowi kwintesencję funkcjonowania tego rodzaju grup.
Wchodząc w taką społeczność musisz od samego początku nastawić się na działanie zgodne z zasadami. Trzymanie się ustalonych wytycznych, realizowanie swoich obowiązków czy też dostarczanie produktów i usług zgodnie z obietnicą pozwoli Ci stworzyć wizerunek pozytywny i, co najważniejsze, godny polecenia. Działanie grup biznesowych zazwyczaj opiera się, mniej lub bardziej, na założeniach networkingu, zatem Twoje uczciwe podejście będzie generować uczciwe rekomendacje ze strony pozostałych osób.
Współpraca z konkurencją
Domyślam się, że ten obszar współpracy wydaje Ci się nieco nieprawidłowy, żeby nie powiedzieć nawet, że niemożliwy do wykorzystania. W końcu, jak wskazuje już sama nazwa, z konkurencją się nie współpracuje – z konkurencją się konkuruje o klienta i zarobki. Ale czy na pewno jest to prawidłowe podejście?
Wyobraź sobie, że zlecenia na realizację poszczególnych usług dosłownie zasypują Twoją skrzynkę e-mailową. Bardzo się starasz, ale moce przerobowe masz ograniczone i nie dasz rady wszystkich zamówień zrealizować na czas. Jeśli wiesz, jakie firmy działają w tej samej branży co Ty, a do tego masz z nimi w miarę dobry kontakt, możesz swojej konkurencji zaoferować współpracę. Taka firma może przejąć część zleceń czy też zajmować się realizacją mniejszych prac, ułatwiając Ci przygotowanie wszystkiego w terminie. W ten sposób konkurencję przekształcasz w dostawcę – w tym wypadku podwykonawcę usług. Okazujesz zaufanie, a wypłacając wynagrodzenie na czas udowadniasz, że taka współpraca jest przez Ciebie jak najbardziej akceptowalna. Rezultat? Konkurencyjna firma poprosi Ciebie o pomoc, gdy znajdzie się w podobnej sytuacji, czyli zastosuje rekomendację!
Mam nadzieję, że powyższy tekst ułatwi Ci nawiązywanie współpracy i dbanie o nią tak, jak należy. Po dodatkowe informacje i ciekawostki biznesowe zapraszam Cię również na profil FB Networking w Biznesie, który znajdziesz pod adresem: https://www.facebook.com/NwBvlog.