Prowadzenie biznesu w oparciu o spotkania networkingowe może okazać się rozwiązaniem, którego szukasz, by zyskiwać coraz więcej klientów. Podstawowym elementem takiej strategii jest oczywiście pielęgnowanie kontaktów i pogłębianie ich. Ale to właśnie dopiero podczas tego rodzaju spotkań będziesz w stanie je nawiązywać – poznając nowych ludzi i dając się zapamiętać innym, którzy będą stanowili w przyszłości kolejne ogniwo w łańcuchu łączącym Cię z kontrahentami z polecenia.
Spotkanie twarzą w twarz – to ważniejsze niż telefony i maile!
Wielokrotnie podkreślałem, że utrzymywanie regularnego kontaktu, czy to telefonicznego, czy też mailowego to bardzo istotna kwestia w prawidłowo prowadzonym networkingu. Jednak to właśnie spotkanie twarzą w twarz daje Tobie najwięcej możliwości – pozwala wywołać odpowiednie wrażenie u drugiej osoby i skutecznie nawiązać znajomość, o którą oczywiście w przyszłości trzeba już w regularny sposób zadbać. Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że tylko taka forma poznawania ludzi jest w networkingu najskuteczniejsza.
Wielu osobom uczestnictwo w spotkaniach w dużych grupach nie przychodzi łatwo – trzeba w umiejętny sposób zaprezentować swoją osobę i uczestniczyć często nie w jednej czy dwóch, ale w kilku rozmowach z różnymi uczestnikami. Wrodzona nieśmiałość czy też introwertyzm nie ułatwiają zadania, ale z doświadczenia wiem, że warto się niekiedy przełamać. Dobrym rozwiązaniem jest także uczestniczenie w jak największej ilości spotkań networkingowych. Dlaczego? Ponieważ z czasem odczujesz, że traktujesz takie rozmowy naturalnie i stają się one już nie przykrym obowiązkiem, a miłą okazją do poznawania nie tylko klientów, ale też, na stopie prywatnej, fascynujących ludzi.
Zrób dobre wrażenie – czyli jak przygotować się do uczestnictwa w spotkaniu networkingowym?
Główną zasadą prezentowania swojej osoby na spotkaniu networkingowym jest unikanie nadmiernego mówienia o samym sobie. Nie oznacza to, że nie masz odpowiadać na zadawane Ci pytania czy też milczeć, kiedy ktoś poprosi o krótkie przedstawienie siebie i swojej działalności. Po prostu zachowaj umiar, nie przechwalaj swoimi osiągnięciami i nie próbuj przy okazji sprzedawać swoich usług czy produktów. Mów zwięźle i najlepiej tak, by wzbudzić zainteresowanie u pozostałych. Dzięki temu w czasie wolnej wymiany zdań będą chcieli poznać Cię trochę bliżej – a to świetny sposób na nawiązanie relacji.
Postaraj się też słuchać innych. Im więcej zapamiętasz z tego, co mówią o sobie i swoich firmach, tym lepiej. Nie krępuj się i jeśli masz taką możliwość, zapisuj sobie najważniejsze informacje. To będzie później dobrym punktem wyjścia do dalszych rozmów z osobami, które wzbudziły w Tobie największą ciekawość. Nie zapomnij także wymienić się wizytówkami, kiedy inny przedsiębiorca sam to zaproponuje. Możesz również poprosić o nią osoby, które chcesz poznać bliżej, jednak unikaj nachalnego „wciskania” własnej wizytówki. Uwierz mi, że ten, kto naprawdę zechce nawiązać z Tobą kontakt, sam o nią zapyta.
Spotkania networkingowe – ale gdzie?
Większe spotkania networkingowe, w których uczestniczy kilka czy kilkanaście osób (lub więcej!) są organizowane odgórnie. Najczęściej za takimi eventami stoją różnego typu kluby biznesowe, organizacje branżowe i podobne instytucje. Jeżeli otrzymasz zaproszenie jako gość, skorzystaj z niego! Takie rozmowy dadzą Ci zazwyczaj bezpłatną możliwość sprawdzenia od zaplecza, w jaki sposób przebiegają dyskusje, jak i kiedy dochodzi do wymiany informacji. Może się okazać, że spotkania tak Ci się spodobają, że zechcesz zostać stałym uczestnikiem – wówczas musisz zdobyć informacje na temat możliwości zapisania się do danej grupy networkingowej.
Możesz też wyszukiwać pojedyncze eventy o takim charakterze – każdego roku organizowane są spotkania w różnych miejscach Polski. Po opłaceniu wpisowego możesz uczestniczyć nie tylko w rozmowach biznesowych, ale i w towarzyszących spotkaniom networkingowym konferencjach czy panelach dyskusyjnych.