6 listopada 2023

Zasada 12x12x12 w networkingu

W networkingu można stosować kilka różnych narzędzi, a jednym z nich jest zasada 12x12x12. Jeżeli zastanawiasz się, do jakich elementów odnoszą się trzy dwunastki oraz w jaki sposób można tę zasadę przełożyć na działania networkingowe, zapraszam Cię do zapoznania się z dzisiejszym tekstem!

Ivan Misner – twórca zasady 12x12x12

Zasada 12x12x12 opracowana została przez Ivana Misnera, czyli założyciela i Dyrektora Generalnego BNI – organizacji, o której słyszał każdy, kto chociaż w niewielkim stopniu interesuje się networkingiem.

Sam Ivan Misner jest autorem ponad 20 publikacji dotyczących zarządzania biznesem i prowadzeniem szeroko rozumianej działalności marketingowej. Jest trenerem, publicystą, wykładowcą, a co najistotniejsze – przedsiębiorcą. Takim jak Ty i ja. To oznacza, że networking zna od przysłowiowej podszewki i jest nie tylko teoretykiem, ale głównie praktykiem.

Na czym polega zasada 12x12x12?

Zasada 12x12x12 odnosi się bezpośrednio do pierwszego wrażenia, jakie możesz wywołać w otoczeniu. Jak zatem rozumieć każdą z dwunastek?

Pierwsza liczba 12 dotyczy tego, jak wyglądasz z odległości 12 stóp (czyli, w przeliczeniu, z niecałych 4 metrów). To oznacza, że Twój wygląd zewnętrzny – prezencja, ubiór, ale też widoczny z daleka uśmiech lub powaga, w zależności od sytuacji, to pierwszy czynnik wpływający na odbiór Twojej osoby przez innych.

Druga dwunastka dotyczy już wyglądu z odległości 12 cali – czyli mniej więcej 30 centymetrów. Jak łatwo zauważyć, odnosi się więc do odbioru Ciebie w sytuacji kontaktu bezpośredniego – na przykład rozmowy w cztery oczy czy też w niewielkim gronie innych uczestników spotkania. W przypadku tak bliskiej relacji liczy się perfekcyjna prezencja, warto zadbać zatem o dobrze ułożoną fryzurę, ewentualny makijaż (niezbyt intensywny, ale podkreślający delikatnie urodę!) oraz schludny strój dostosowany do okazji. Przy tak niewielkiej odległości liczy się również… zapach. Zadbaj, by był przyjemny dla nosa, ale również niezbyt mocny – oblewanie się perfumami przed wyjściem może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

W końcu warto przyjrzeć się ostatniej z trzech dwunastek. Ta nie dotyczy już wyglądu czy też odbioru Twojej postawy, a pierwszych dwunastu słów, które wypowiesz w ramach rozpoczęcia nowej rozmowy i poznania danej osoby czy osób. Dlaczego tylko tyle? Ponieważ tych dwanaście słów zostaje najlepiej zapamiętanych przez drugą stronę. Im lepiej wykorzystasz taką krótką wypowiedź „zapoznawczą”, tym lepiej zapadniesz w pamięć swoim rozmówcom.

Jak wykorzystać zasadę 12x12x12 w networkingu? Podsumowanie

Jak widzisz, zasada Ivana Misnera dotyczy właściwie najczystszej podstawy założeń networkingu. Czyli możliwie najlepszego zaprezentowania się w każdej sytuacji. Oczywiście, możesz ją stosować także prywatnie, jednak z całą pewnością to właśnie w trakcie spotkań o czysto biznesowym charakterze sprawdzi się najlepiej. Podobnie zresztą rzecz się tyczy innych zasad networkingowych, takich jak chociażby model 24-7-30.

Działania networkingowe to oczywiście złożone kroki, w których nie tylko wygląd czy słowa mają znaczenie. Tutaj liczy się też zaangażowanie w relacje, praca nad sobą i wspieranie osób, z którymi współpracujesz. Nie zmienia to jednak faktu, że często to właśnie ogólne, pierwsze wrażenie staje się istotnym czynnikiem wpływającym na to, że uda Ci się nawiązać relację!

Jak skutecznie zdobywać rekomendacje? 3 najważniejsze zasady

20 listopada 2023

Czym jest marketing polityczny i jaki ma związek z networkingiem?

23 października 2023

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *