Każdy przedsiębiorca powinien w swoim zawodowym życiu zdobyć pewną wiedzę. Dzisiaj przedstawię subiektywnie wybrane, 3 przykłady umiejętności, które warto rozwijać, by prowadzić skuteczny biznes. Jako przedsiębiorca nie możesz bowiem zapominać o tym, że nauka jest ważna – zarówno, jeśli chodzi o zdobywanie nowej wiedzy, jak i szlifowanie już posiadanych umiejętności.
Przykład nr 1 – umiejętność negocjowania
Negocjowanie to, moim zdaniem, umiejętność przydatna nie tylko w biznesie, ale i w codziennym życiu, ale to już temat na zupełnie inne rozważania.
Umiejętność negocjowania związana jest bowiem nie tylko z możliwością ustalenia z klientem czy dostawcą korzystniejszych warunków współpracy. To również zdolność takiego rozmawiania ze współpracownikami i podwładnymi, by uzyskać to, czego potrzebujesz – ale bez krzyku, za to z poczuciem kompromisu u obu stron.
Prawidłowe negocjowanie nie powinno być gwałtowne czy agresywne (chociaż czasami sytuacja może tego wymagać). To proces, który warto dobrze rozplanować i przeprowadzać z pokerową twarzą. Jak się tego nauczyć? Obok kursów, dostępnych nawet w Internecie, postaw głównie na trening. Dużo rozmawiaj, ale też staraj się, nawet w drobnych kwestiach, wypróbowywać zdobytą już wiedzę na ten temat.
Przykład nr 2 – komunikatywność
Tak, to według mnie wyjątkowo ważna umiejętność. W teorii każdy z nas jest w stanie porozumiewać się z innymi. W biznesie jednak konieczne jest robienie tego w sposób naturalny i swobodny – a to już kwestia, z którą niektórzy radzą sobie niezbyt dobrze…
Ćwiczenie umiejętności takiej, jak komunikatywność, to żmudna praca, wymagająca regularnych kontaktów z innymi ludźmi. Jest to szczególnie uciążliwe dla introwertyków czy osób nieśmiałych, ale wierz mi – to możliwe. Przełamanie się nie jest proste, przynosi sporo stresu, ale wyniki będą stopniowo coraz bardziej widoczne. O co jeszcze trzeba zadbać, by wykazywać się efektywną komunikatywnością w kontaktach biznesowych?
Skup się na szczerości (nie, nie zwierzaj się innym z całego swojego życia), ale związanej z tym, co mówisz i jak pracujesz. Innymi słowy – unikaj kłamstwa. Ma ono naprawdę krótkie nogi i nie przynosi niczego dobrego. A zaprawieni w biznesie przedsiębiorcy będą w stanie wyczuć nieszczerość i w Twoich słowach, i w działaniach. Otwartość jest zatem najlepszym rozwiązaniem.
Przykład nr 3 – umiejętność budowania relacji
W biznesie nie da się być samemu. Nieważne, jak bardzo się starasz, to od innych osób zależeć będzie po części Twój sukces. Ktoś w końcu musi kupować Twoje produkty czy korzystać ze świadczonych przez Ciebie usług, prawda?
Budowanie relacji nie jest możliwe z każdym człowiekiem, który stanie na Twojej drodze (o tym też zresztą chciałbym kiedyś napisać więcej), ale znaczną część kontaktów, które nawiązujesz, można przekształcić w trwalsze relacje i budować za ich pomocą własną sieć biznesową. I tutaj właśnie przydadzą się wcześniej wymienione umiejętności!
Poznając innych przedsiębiorców, partnerów biznesowych czy klientów, staraj się otwarcie odpowiadać na pytania dotyczące Ciebie i Twojej firmy, ale też znajdź umiar i skup się, przede wszystkim, na słuchaniu. Nigdy nie pozwalaj jednak wejść sobie na głowę – korzystaj z umiejętności negocjacji, by osiągnąć to, czego oczekujesz.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat budowania relacji, które w dodatku przynoszą szansę na rekomendację? Pozwolę sobie w tym miejscu na małą autoreklamę i zachęcę do zapoznania się z ofertą kursu pozyskiwania kontaktów z rekomendacji!