9 cech dobrego networkera
Networking nie dla wszystkich jest rzeczą łatwą. Często, podczas spotkań biznesowych w większym gronie, nie wiemy jak się zachować, co mówić, z kim rozmawiać… Czasem paraliżuje nas stres lub wrodzona nieśmiałość, a czasem po prostu mamy zły dzień.
Warto jednak pamiętać, że dobrze przeprowadzony networking to szansa na nawiązanie relacji z osobami, z którymi być może w innych okolicznościach nie mielibyśmy okazji się poznać. Szansa, którą należy w pełni wykorzystać!
Dlatego warto wykształcić w sobie kilka cech, które powinien posiadać dobry networker.
Dzięki doświadczeniu i obserwacjom zawodowych networkerów udało się wyodrębnić 9 z nich. Oto one.
1. Komunikatywność
Żadnej relacji w życiu nie uda nam się zbudować nie posiadając tej cechy. W zależności od sytuacji powinniśmy dobierać odpowiednią jej formę. W networkingu (i w biznesie ogółem) ważna jest zdolność do szybkiego wyrażania i opisywania swoich myśli. Używanie prostych sformułowań oraz krótkich, zwięzłych i konkretnych zdań pozwala na efektywną komunikację z Twoimi partnerami biznesowymi i innymi przedsiębiorcami. Rozmowa „o pogodzie” jest dobra, ale tylko po to by przełamać lody. W kolejnych fazach znajomości– jeśli w swoich wypowiedziach zaczniesz dążyć do sedna, twoje szanse na pozyskanie upragnionych rekomendacji szybko wzrosną.
2. Umiejętność słuchania
To bez wątpienia najważniejsza cecha, bez której nie uda się zbudować żadnej relacji.
Ludzie lubią być przez nas zauważani, zapytani o to jak się czują lub co sądzą na dany temat. Lubią też mówić o sobie. Jeśli zauważą, że są dla Ciebie interesujący, że słuchasz ich z uwagą, będzie to pierwsza “cegiełka” w budowanej relacji.
A networking to przecież nic innego jak budowanie sieci zaufanych kontaktów poprzez bezstronną i dwukierunkową komunikację.
Uwaga. Jeśli zwykle jesteś „duszą towarzystwa”, lubisz dużo mówić i absorbować innych swoją osobą- postaraj się nad tym popracować i raz na jakiś czas zrób krok w tył, wycofaj się i pokaż rozmówcom, że cenisz także ich zdanie ?
3. Szczerość, uczciwość, rzetelność
Swoją wiarygodność jako rzetelnego przedsiębiorcy możesz zbudować jedynie będąc szczerym. Aby pokazać, że jesteś człowiekiem uczciwym i godnym zaufania, nigdy nie koloryzuj i nie wyolbrzymiaj informacji, które przekazujesz partnerom biznesowym. Nie bądź dwulicowy, nie wygłaszaj negatywnych lub- co gorsza- fałszywych opinii o swojej konkurencji.
No i oczywiście najważniejsze- zawsze dotrzymuj danego słowa a swoje usługi wykonuj rzetelnie.
4. Dociekliwość
Punkt ten wiąże się z umiejętnością słuchania. Często osoby przychodzące na spotkania networkingowe są zestresowane, zagubione… Same nie rozpoczną rozmowy, nie będą wiedziały co robić i mówić. I tu właśnie pojawia się zadanie dla dobrego networkera.
Pomóż im. Rozpocznij konwersację od podstawowych pytań: Co? Kto? Kiedy? Gdzie? Dlaczego?
Twoja dociekliwość nie zostanie źle odebrana, wręcz przeciwnie- osoby te będą Ci wdzięczne za zainteresowanie i wyciągnięcie ich z niekomfortowej sytuacji. Po przełamaniu lodów możesz w rozmowie pójść o krok dalej. Takie drobne rzeczy, jak: pogawędka o ciekawym artykule, jaki ostatnio przeczytałeś, firmie która zwróciła twoją uwagę lub wydarzeniu biznesowym, w którym brałeś udział, mogą być źródłem pozyskania ciekawego kontaktu i nawiązania trwałej relacji.
5. Kreatywność
Nie zamykaj się tylko w tym, co znane i powszechnie stosowane. Każdy jest inny, każdemu służyć będą inne metody i narzędzia wspomagające networking. Szukaj tego, co dla Ciebie będzie najlepsze i zagra na Twoją korzyść. Idź z duchem czasu.
6. Stanowczość i asertywność
Dobrzy networkerzy ciągle poszukują nowych kontaktów, na każdy event idą po to, by poznawać nowe osoby.
Nie krępuj się, by zainicjować kontakt z ludźmi, których nie znasz. Im więcej nawiążesz wartościowych relacji z nowo poznanymi osobami, tym większe prawdopodobieństwo, że przełożą się one na realizację ciekawych biznesów.
Bądź również asertywny– nie daj się wciągnąć w długie lub kontrowersyjne dyskusje, nie bój się elegancko wymiksować z rozmowy, jeśli poczujesz, że między Tobą a Twoim rozmówcą „nie ma chemii”. Taka postawa pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać dany czas.
7. Hojność
Givers gain – Dający dostaje, to kluczowa wartość w networkingu, który jest procesem nieustannego dawania i otrzymywania. Pamiętaj, aby zawsze w pierwszej kolejności myśleć o udzieleniu pomocy biznesowej innym! Bezinteresownie, nie oczekując rewanżu.
Tylko taka postawa spowoduje, że inni będę chętnie pomagać i Tobie. Wysoce prawdopodobne jest, że ci, którym pomogłeś odwdzięczą się, kiedy tylko będą mieli taką możliwość.
Co ważne- w pojęciu networkingu nie zawiera się tylko dzielenie się rekomendacjami, ale także radami, wiedzą i doświadczeniem bez oczekiwania czegokolwiek w zamian. Będziesz zaskoczony, jak szybko wróci to do ciebie ze zdwojoną siłą.
8. Zorganizowanie
Dobrego networkera poznasz po tym, jak przygotowany jest na spotkanie. Upewnij się, że wiesz, kto będzie uczestniczył w spotkaniu, zaplanuj wcześniej, o której na nie przybędziesz, ile poświęcisz czasu na poznawanie nowych osób oraz zastanów się, jakie kontakty chcesz nawiązać. Bycie zorganizowanym to połowa sukcesu.
9. Entuzjazm
Pozytywne nastawienie z jakim przychodzisz na dany event networkingowy to klucz do sukcesu ?
Jeśli źle się czujesz, jeśli to nie jest „Twój dzień” – lepiej odpuść i odwołaj swój udział w spotkaniu (ważne– poinformuj o tym organizatora!). Ludzie świetnie wyczuwają wibracje, które wokół siebie rozsiewasz; Twój entuzjazm powoduje, że chce się z Tobą przebywać i rozmawiać. Jeśli brak Ci go- stawiasz niewidzialną, lecz doskonale wyczuwalną barierę, która może zaważyć na Twoim wizerunku w perspektywie dłuższej, niż może Ci się wydawać.
Postawa otwarta, uśmiech i życzliwość– to rzeczy, które musisz ze sobą zabrać na każde takie wydarzenie.Rozmowy biznesowe prowadź więc z pasją, pokazując swoje zamiłowanie do pracy i branży, którą reprezentujesz. Dzięki temu zrobisz dobre pierwsze wrażenie.
I co? Wiesz już, które z wymienionych cech posiadasz i są Twymi mocnymi stronami, a nad którymi musisz jeszcze trochę popracować?
Śmiało- przyjrzyj się sobie i skorzystaj z naszych podpowiedzi.
Wiedza ta na pewno pomoże Ci w stawaniu się coraz lepszym networkerem. Wykorzystaj ją już na najbliższym spotkaniu! ?
I pamiętaj:
“A good networker has two ears and one mouth and should use them both proportionately” – dr Ivan Misner