20 grudnia 2018

Small talk, czyli dlaczego warto rozmawiać o pogodzie?

Co to jest small talk? Na czym polega? Jakich tematów unikać tuż po poznaniu nowej osoby? Odpowiedzi na te i kilka innych pytań, tylko pozornie mało biznesowych, znajdziesz w dzisiejszym wpisie. 

Czym jest small talk? 

Spotkałeś/ -aś się z określeniem small talk? Wiesz, co oznacza? Small talk określana jest jako „dyskusja o pogodzie”, wprowadzenie do rozmowy towarzyskiej, właściwej konwersacji na tematy biznesowe lub – jak wolą przeciwnicy takich pogawędek (czyt. większość Polaków) – rozmowa… o niczym. Nie należy jednak pomijać tego etapu spotkania nowej osoby. Poznaj korzyści płynące ze small talk. 

Jakie korzyści wynikają ze small talk? 

Najważniejszą z nich jest „przełamanie lodów” pomiędzy rozmówcami. Trudno oczekiwać, że „ten pan i pani” w pierwszych minutach po poznaniu rozpoczną rozmowę na temat biznesu czy też zbudują bliższą relację towarzyską. Zatem, badamy grunt (możliwości?) i oczekiwania naszego rozmówcy. Po etapie „sondowania” możemy przejść do tematów zgodnych z zainteresowaniami obu stron. 

A jeśli okaże się, że to Ty jesteś najmądrzejszy/ najmądrzejszy w tym „pokoju”? W takim przypadku, jak podpowiada Magdalena Pawłowska, warto… zmienić pokój. Unikanie sytuacji, w których tracimy czas na dłuższą rozmowę z osobami, od których nie możemy nauczyć się niczego nowego, to również jedna z zalet small talk. 

Kłótnia na początek? Nie, dziękuję 

O czym nie rozmawiać podczas small talk? W pierwszych sekundach po uściśnięciu dłoni nowo poznanej osoby, nie próbuj rozmawiać na temat religii, polityki, gospodarki, kwestii światopoglądowych. Kiepskim pomysłem na zrobienie pozytywnego pierwszego wrażenia jest opowiadanie na przykład o swoich problemach zdrowotnych lub rodzinnych. Odradzam też głośny śmiech, ciągłe przerywanie rozmówcy, mówienie szybko, głośno i niewyraźnie oraz przyjmowanie tak zwanego protekcjonalnego tonu. 

„Pewniaki” podczas small talk 

Jakie tematy i zachowanie są więc dozwolone i mile widziane? W trakcie small talk możesz nawiązać do ogólnie znanego wydarzenia lub po prostu pochwalić organizatora danego spotkania, konferencji. Słuchaj też uważnie swojego rozmówcy (co jest podstawą networkingu w ogóle!), staraj się rozumieć i nawiązać do jego wypowiedzi. 

Zostań dłużej i skorzystaj z bezpłatnej wiedzy 

Dodajmy, że cały odcinek, z udziałem Marzeny Cholerzyńskiej i Macieja Świerczyńskiego, poświecony small talk oraz tematyce opowiadania dobrych historii, możesz obejrzeć tutaj:

https://bit.ly/2EnOvON

Mogą Cię również zainteresować poniższe wpisy: 

Dlaczego networking nie działa? Poznaj 5 powodów 

https://bit.ly/2KRZG3e

Networking to nie polowanie 

https://bit.ly/2ExGDv5

A jakie są Twoje doświadczenia w prowadzeniu small talk? Które tematy to tak zwane „pewniaki”, które sprawdzają się niemal zawsze? Daj znać w komentarzu. 

Kolejny wpis za 2 tygodnie, a póki co życzę powodzenia w przełamywaniu lodów! 

NwB 

Czym jest networking?

12 lutego 2019

Jak wykonać zadanie? Krok po kroku

6 grudnia 2018

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *