Urlop przedsiębiorcy - temat tyle trudny, co ważny. Czy da się odpocząć, prowadząc własną firmę?
Na czym polega skuteczny follow-up? Poznaj te wskazówki i skutecznie buduj relacje!
Czy warto i czy wypada dawać prezenty w biznesie?
Networking można zdefiniować na kilka różnych sposobów i w wielu opracowaniach branżowych znajdują się nieco odmiennie sformułowane, ale podobne co do sedna określenia tego narzędzia biznesowego. Bo jest właśnie narzędziem, metodą czy techniką, która pozwala budować i utrzymywać własną sieć kontaktów. Networking można również określić jako złożony proces polegający na regularnej wymianie informacji, które mogą w znacznym stopniu wpłynąć na rozwój prowadzonego biznesu.
Innymi słowy networking ma na celu nawiązywanie relacji biznesowych i współpracy z innymi przedsiębiorcami. Niezwykle istotne jest przy tym zachowanie zasady wzajemności – networking nigdy nie powinien być jednostronny. Cała idea opiera się na wsparciu ze strony partnerów należących do określonej sieci biznesowej. Może ono dotyczyć nie tylko bieżącej współpracy i wzajemnego rekomendowania sobie klientów. W wielu firmach, dzięki wsparciu zaufanych osób należących do jednej sieci kontaktów, udało się zażegnać kryzys i uniknąć wielu komplikacji.
Networking jest wyjątkowo skutecznym sposobem na prowadzenie i rozwijanie biznesu, bez względu na branżę, oferowane produkty czy rodzaj świadczonych usług. Opiera się na kilku prostych zasadach, które każdy przedsiębiorca może wprowadzić do swoich działań właściwie od razu, bez konieczności długiego przygotowywania się czy obierania skomplikowanej strategii.
Najważniejszą zasadą skutecznego networkingu jest unikanie nachalnej sprzedaży. Celem przedsiębiorcy podejmującego działania networkingowe jest zbudowanie relacji, które w przyszłości mają zaowocować zdobyciem nowych klientów, a nie akwizycja. Niestety, wiele początkujących w biznesie osób popełnia ten podstawowy błąd, nieświadomie utrudniając sobie drogę do sukcesu. Już podczas pierwszych prowadzonych rozmów próbują reklamować się, a nawet uparcie chcą sprzedać swoją ofertę. Takie działania przynoszą niestety zupełnie odwrotny skutek.
Wspomniana już wzajemność jest kolejną ważną zasadą w prowadzeniu networkingu. Stosowane przez networkerów określenie „dawaj i bierz” to najprostsze wytłumaczenie tej zależności. Jeśli przedsiębiorca chce coś uzyskać, powinien też dawać sporo od siebie. To sprawiedliwe podejście, które pozwala zachować strukturę sieci kontaktów tak, by wszyscy aktywnie uczestniczyli w wymianie korzyści.
Ważną kwestią w networkingu jest także czas. Budowanie sieci relacji, które będą przynosiły polecenia i sprawdzone rekomendacje to proces ciągły, który nigdy się nie kończy. Nie zawsze przynosi także natychmiastowe korzyści. Jeśli przedsiębiorca chce być rekomendowany przez swoich partnerów, to musi dbać nie tylko o regularny kontakt, ale też jak najlepsze wywiązywanie się ze swoich zleceń – tak buduje swoją wiarygodność.
W networkingu największą uwagę przykłada się do procesu budowania sieci kontaktów. A te można znaleźć właściwie wszędzie. Chociaż w Polsce coraz prężniej działają różnego rodzaju grupy, stowarzyszenia czy związki branżowe, które korzystają z założeń networkingu i upraszczają poznawanie nowych partnerów, to wcale nie jest konieczne korzystanie z ich oferty. Nawet początkujący przedsiębiorca z ograniczoną ilością znajomości może od samego początku nawiązywać relacje biznesowe, które będą procentować w przyszłości.
Istotą jest tutaj cierpliwość oraz systematyczność. Poznanie nowej osoby podczas eventu branżowego lub też w ramach współpracy z klientem to dopiero pierwszy krok. Bardzo ważny, ale niewiele dający, jeśli nie stawi się po nim kolejnych. Ta sama wskazówka dotyczy znajomości już zawiązanych – na przykład relacji sąsiedzkich, ze współpracownikami czy nawet z rodziną i znajomymi.
Do budowania sieci kontaktów nie potrzebujesz drogich urządzeń czy oprogramowania. Nie musisz inwestować żadnych pieniędzy w zakup skomplikowanych aplikacji mobilnych. Tak naprawdę wystarczy jedynie telefon i notes lub kalendarz. Pierwszy służy do prowadzenia rozmów, w drugim warto notować przypomnienia, by z daną osobą się skontaktować. Utrzymywanie relacji musi być przecież systematyczne i regularne – jeśli zaczniesz zapominać o rozmowie i podtrzymywaniu zainteresowania, taki kontakt z czasem się wypali i może być trudno przywrócić go na pierwotne tory.
I tak, i nie. W pewnym sensie stanowi narzędzie biznesowe, za pomocą którego można promować swoją firmę, rozwijać się i zdobywać nowych klientów. Jest zatem, w jakiejś części, działaniem marketingowym. Jednak pozbawionym charakterystycznych dla marketingu cech.
Przede wszystkim w ogromnej mierze networking jest darmowy – jego skuteczność nie jest uzależniona od tego, ile przedsiębiorca zainwestuje w prowadzenie mediów społecznościowych czy reklamy w Internecie. Liczy się poświęcony czas i wysiłek włożony bezpośrednio w utrzymanie relacji. To przedsiębiorca prowadzi swoistą kampanię marketingową, w której jest najważniejszym ogniwem.
W networkingu zawsze warto być szczerym i uczciwym. W procesie budowania sieci kontaktów nie liczy się bowiem to, co można obiecać, a to, co się faktycznie robi i oferuje. Im bardziej przedsiębiorca pokazuje swoje zaangażowanie i zapewnia możliwie najlepszą obsługę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tym większe szanse na to, że zacznie dzięki networkingowi zarabiać. W jaki sposób?
Uczciwy przedsiębiorca, który zawsze dąży do zachowania najwyższych standardów pracy jest doceniany – przez klientów, kontrahentów, partnerów biznesowych. To naturalne, że jest przez nich także polecany dalej. Tak działają rekomendacje, czyli metaforycznie je określając „owoce networkingu”. Dla każdego przedsiębiorcy klient z polecenia jest tym najbardziej wartościowym – zazwyczaj coś o nim wie, albo może dopytać osobę polecającą o kilka szczegółów. Sam klient ma także lepszą świadomość, czego może się spodziewać i jak mniej więcej będzie wyglądała współpraca.
Najprostszym przykładem networkingu i dawania rekomendacji jest sytuacja, w której przekazuje się znajomej osobie kontakt do fachowca, na przykład mechanika samochodowego. Naprawiał on już wcześniej auta osób z rodziny, uczciwie rozlicza koszty usług oraz części, do tego zapewnia przystępne terminy realizacji. W tym przykładzie mechanik, poprzez swoją wiarygodność i uczciwość, zdobywa polecenia od innych zadowolonych klientów.
Rozmowa z nowo poznaną osobą przyjmuje zazwyczaj formę small talku. W swobodnym tłumaczeniu jest to pogawędka o raczej towarzyskim charakterze. Możesz bez obaw prowadzić w ten sposób także rozmowy biznesowe. […]
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że poznanie kogoś – na konferencji, podczas eventu branżowego czy szkolenia to dopiero początek. I w dużym stopniu to od Ciebie zależy, jak proces zawiązywania znajomości będzie przebiegać. Nie warto się spieszyć, ale z pewnością warto poszczególne etapy zaplanować. […]
Rekomendacje – na jakie wyniki możesz liczyć? Jak już wiesz, klient z polecenia, któremu ktoś zarekomendował Twoje usługi lub produkty jest najlepszym typem kontrahenta. Zyskujesz przy nim niemal całkowitą pewność zawiązania współpracy i zawarcia transakcji. […]
Urlop przedsiębiorcy - temat tyle trudny, co ważny. Czy da się odpocząć, prowadząc własną firmę?
Na czym polega skuteczny follow-up? Poznaj te wskazówki i skutecznie buduj relacje!
Czy warto i czy wypada dawać prezenty w biznesie?