Każdy przedsiębiorca uczestniczy w swoim życiu zawodowym przynajmniej w kilku spotkaniach o różnym charakterze. Bierze udział w konferencjach branżowych, może aktywnie udziela się w grupach zrzeszających firmy z danego regionu czy też zapisuje się na sesje networkingowe. Ty z pewnością także uczestniczysz w podobnych eventach. I wiesz, że mogą one przynieść spore profity, pod warunkiem, że uda Ci się nawiązać kontakty z innymi uczestnikami. Jak zachowywać się względem nich, rozmawiać i słuchać, by mieć gwarancję, że Cię zapamiętają? Jak budować dodatnią widoczność swojej osoby? Pozwól, że przedstawię Ci kilka wskazówek!
Garść danych statystycznych
Zanim przejdę do meritum szybko przeanalizuję możliwości zapamiętywania informacji przez osoby uczestniczące w spotkaniu czy szkoleniu. Pomoże mi w tym cytat przypisywany Konfucjuszowi:
Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
W tym jednym zdaniu kryje się cała prawda dotycząca możliwości zapamiętywania. Zgodnie z przyjętymi założeniami człowiek jest w stanie zapamiętać zaledwie 10% tego, co usłyszy od drugiej osoby. Oczywiście można nieco podkręcić te możliwości i osiągnąć:
- 30% – jeśli wypowiedź zostanie uzupełniona jakimiś materiałami wizualnymi, na przykład pokazem slajdów czy wykresami (technikę tę stosują z tego względu wykładowcy, szkoleniowcy i trenerzy biznesowi),
- 70% – gdy osoba prowadząca spotkanie nie tylko będzie mówić i pokazywać dodatkowe materiały, ale też pozwoli uczestnikom przećwiczyć w praktyce dane zagadnienie.
Jeśli już odwiedzałeś mojego bloga lub oglądałeś filmy to masz świadomość, że ja zawsze gram na 100%. Czy jest zatem możliwe osiągnięcie najwyższego poziomu zapamiętania? Oczywiście, że tak! Musisz tylko nieco się postarać.
Zadbaj o dobrą atmosferę i samopoczucie swojego rozmówcy
Co sprawi, że osoba, z którą rozmawiasz czy też uczestnicząca w Twoim szkoleniu na 100% Cię zapamięta? Emocje. A dokładniej to, jak czuła się w trakcie takiego spotkania. To prostsze niż myślisz. Wystarczy, że wyobrazisz sobie taką sytuację:
Karol uczestniczył w spotkaniu networkingowym. W trakcie warsztatów został poproszony o wykonanie pewnego ćwiczenia – miał spróbować w możliwie jak najkrótszym czasie przedstawić siebie i swoją firmę. Niestety, nie zmieścił się w wyznaczonej minucie, w dodatku zapomniał o kilku istotnych informacjach. Jego prezentacja spotkała się ze sporą krytyką ze strony osoby prowadzącej, przez co Karol poczuł się wyjątkowo niekomfortowo. Kiedy kilka miesięcy później znajomy polecił mu tego prowadzącego jako ewentualnego partnera biznesowego, natychmiast odmówił, ponieważ dobrze pamiętał, jak zachował się względem niego.
Powyższy przykład sytuacyjny pokazuje, jak łatwo można zbudować ujemną widoczność, to jest taką, która owszem, pozwala Cię zapamiętać (i to bardzo dobrze!), ale niestety od tej złej strony. Postaw sobie za cel, by zostać zapamiętanym na 100%, ale tylko i wyłącznie w pozytywny sposób.
Sposoby na to, by zbudować dodatnią widoczność
Już wiesz, że to, jak zachowasz się względem rozmówcy i jaką atmosferę zbudujesz ma ogromny wpływ na to, jak zostaniesz zapamiętany. Z powyższego przykładu wynika jasny wniosek: zawsze stawiaj na pozytywne podejście i staraj się, by osoby, z którymi przebywasz i rozmawiasz czuły się komfortowo. Sprawdź, jak to zrobić, by Twoje zachowanie było naturalnie pozytywne i nienachalne.
- Przyszedłeś wcześniej na event networkingowy? Z pewnością zdążyłeś już nieco oswoić się z otoczeniem i poczuć pewniej. Wykorzystaj to! Jeśli zauważysz nową, wchodzącą dopiero osobę, nie bój się podejść, przedstawić i zaoferować pomoc. W ten sposób ułatwisz tej osobie zaaklimatyzowanie się. Jednocześnie, dzięki okazaniu zainteresowania, z pewnością okaże Ci ona sympatię i zapamięta. Będzie też chciała dopytać kim jesteś i czym się zajmujesz. To doskonały fundament do zbudowania nowej relacji!
- Zaplusuj oryginalnością! W czasie mniej lub bardziej zobowiązujących rozmów w wąskim gronie często porusza się tematy różnego typu. Znajdź w tych pogawędkach swoją niszę – wspomnij o ostatnio przeczytanej książce, może opowiedz o nietypowej historii, jaką usłyszałeś. Wzbudziłeś czyjeś zainteresowanie? Od razu zaoferuj, że podeślesz rozmówcy tytuł pozycji czy nazwisko autora. I dotrzymaj słowa!
- Nigdy w czasie rozmowy nie poruszaj kwestii sprzedaży swoich produktów czy usług. Networking to dobre relacje, a nie akwizycja!
Jak widzisz, istnieje kilka możliwości odpowiedniego przedstawienia swojej osoby, by zostać dobrze zapamiętanym. Przy najbliższej okazji, jeśli chcesz, wypróbuj je samodzielnie i sprawdź, co z tego wyniknie!