Budowanie sieci kontaktów przez networking? Przykłady wykorzystania jego możliwości mógłbym wymieniać niemal bez końca. Począwszy od najprostszych metod networkingowych, takich jak chociażby wymiana wizytówek podczas spotkania biznesowego, aż po kompletne i silnie usystematyzowane strategie, w których przedsiębiorca planuje każdy następny krok w budowaniu swojej sieci kontaktów biznesowych. Dzisiaj postaram się w skompresowanej formie przedstawić Ci, w jaki sposób zacząć ją tworzyć.
Od czego zacząć – budowanie fundamentu pod sieć kontaktów biznesowych
Zastanawiasz się gdzie, jako przedsiębiorca, możesz szukać nowych kontaktów, które zostaną włączone do Twojej sieci biznesowej? Rozejrzyj się wokół i rzuć okiem na książkę kontaktową w swoim telefonie – znasz więcej ludzi, niż możesz przypuszczać. A oni także znają innych, którzy też znają kolejne osoby. To w takim zmaksymalizowanym skrócie droga do zbudowania stabilnego grona kontrahentów, którzy przy prawidłowej pracy z Twojej strony będą w przyszłości źródłem rekomendacji dla innych klientów.
Ważną zasadą jest także szukanie kontaktów nie pod kątem ich ilości, ale jakości. Wypłacalny klient, z którym dobrze się dogadujesz i budujesz relację jest wart więcej niż nawet kilka osób, z którymi jednak nie jest Ci po drodze, a współpraca z nimi sprawia trudności.
Podstawowym czynnikiem, który pozwoli Ci zgromadzić wokół siebie ludzi, z którymi warto dalej działać, pozostaje jednak Twoja praca – jeśli chcesz mieć dobrą opinię i pozyskiwać polecenia, zapewniaj swoim klientom najlepszą obsługę. Postaw na wysoką jakość, czy to usług, czy produktów, bo tylko w taki sposób przekonasz do siebie przyszłych klientów.
Gdzie poznawać ludzi?
Najlepszym „źródłem” poznania nowych osób są inni ludzie. Pamiętaj jednak, że networking nie jest tylko wymianą danych osobowych. To narzędzie, dzięki któremu tworzysz głębsze relacje, ale też wymieniasz się zasobami – zazwyczaj będzie to wiedza, ale też wzajemne przysługi.
Zupełnie nowe kontakty biznesowe możesz zdobyć podczas wszelkiego rodzaju spotkań. Konferencje naukowe lub branżowe, targi, eventy – każda z takim imprez jest dobrą okazją, by nie tylko się pokazać, ale przede wszystkim nawiązać nowe znajomości. I na tym najbardziej się skup – słuchaj innych, dopytuj o intersujące Cię kwestie, ograniczając do minimum mówienie o sobie. Kiedy ktoś zapyta, oczywiście odpowiadaj, ale zawsze szczerze i bez tak zwanego „lania wody”.
Wykorzystuj też media społecznościowe. Chociaż ich podstawową rolą było od początku dawanie użytkownikom możliwości wymiany informacji o charakterze nieformalnym, to nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z nich także biznesowo. Pokazuj się, publikuj wartościowe materiały, ale też uczestnicz w dyskusjach i wymianie poglądów zaaranżowanych przez innych.
Dbaj o swoje relacje
To, że udało Ci się poznać kilka, a może nawet kilkanaście osób, to nie jest nawet początek. Cała praca dopiero przed Tobą. Nie musisz się tym jednak zanadto zamartwiać – może to być bardzo przyjemne (i owocne) zajęcie, jeśli podejdziesz do niego z odpowiednim nastawieniem.
Przede wszystkim postaw na regularność. Kontaktuj się w odpowiednim czasie z osobami, na których obecności w Twojej sieci najbardziej Ci zależy. Budowane relacje nie muszą przy tym ograniczać się jedynie do sfery firmowej. Jeśli dogadujesz się z kimś i wyczuwasz „chemię”, spotkania na gruncie prywatnym, gdy już bliżej się poznacie, nie jest niczym złym.