Przełom grudnia i stycznia od wielu lat stoi pod znakiem imprez świąteczno-noworocznych. Są one doskonałą okazją do działania i prowadzenia aktywnego networkingu. Zapewne sporo wiesz już na temat odpowiedniego przygotowania do spotkań networkingowych i budowania sieci kontaktów biznesowych. Dzisiaj przedstawię, a częściowo przypomnę 5 wskazówek, dzięki którym zapewnisz sobie jeszcze lepsze efekty!
Wskazówka nr 1 – wstępne przygotowanie
Zanim wybierzesz się na spotkanie, czy to czysto networkingowe, czy też zawodowo-towarzyskie, ale dające szansę na poznanie nowych kontaktów, przygotuj wstępnie swoją strategię działania. Możesz wymyślić kilka uniwersalnych pytań, które zadasz rozmówcom, by dowiedzieć się o nich więcej, ale nie zapominaj także o zaprezentowaniu siebie. Przygotuj parę zdań na swój temat oraz biznesu czy branży, w której działasz. Takie pytania i odpowiedzi ułatwią także jasne określenie tego, co chcesz zyskać po spotkaniu. Chcesz zacieśnić już istniejące relacje? Znaleźć 2 lub 3 nowe kontakty? A może wiesz, że na takiej firmowej wigilii czy spotkaniu noworocznym będzie przedsiębiorca, z którym od dłuższego czasu próbujesz się skontaktować?
Wskazówka nr 2 – daj sobie czas
Zawsze, o ile to możliwe, zarezerwuj sobie odpowiednią ilość czasu na dane spotkanie. Jeśli wpadniesz na świąteczną imprezę z marszu i na parę chwil, właściwie niczego nie zyskasz – możliwe, że większość osób nie zarejestruje nawet Twojej obecności. Uwaga, nie oznacza to, że musisz za wszelką cenę zostać do samego końca spotkania – grunt, żeby aktywnie w nim uczestniczyć!
Tymczasem przed każdym tego rodzaju eventem warto nie tylko zagospodarować czas, ale wręcz przybyć na spotkanie chwilę przed umówioną godziną. Istnieje szansa, że kilka innych osób postąpi podobnie – i jeszcze przed rozpoczęciem właściwej imprezy nawiążesz wartościowe znajomości w swobodniejszej i spokojniejszej atmosferze.
Wskazówka nr 3 – mniej formalne spotkania to większa swoboda
Jeżeli wiesz, że spotkanie świąteczno-noworoczne będzie odbywać się w mniej formalnej atmosferze, również sobie możesz dać odrobinę więcej swobody! Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zażartować czy nawet ubrać świąteczną czapkę, którą można było dostać w recepcji. Uwaga, pamiętaj jednak, że nawet nieformalne rozmowy wymagają zachowania klasy i dobrego smaku – nie opowiadaj wulgarnych żartów, unikaj także rozmów na tak zwane tematy zapalne – dotyczące orientacji, religii i oczywiście polityki.
Wskazówka nr 4 – symboliczny toast jest okej
Podczas spotkania w sezonie przedświątecznym lub też po Nowym Roku z dużą dozą prawdopodobieństwa serwowany będzie alkohol. Zwykle jest to wino czy szampan, niekiedy także coś mocniejszego. I okej – wszystko jest dla ludzi i nie warto odmówić wspólnego wzniesienia toastu. Spróbuj jednak traktować to tylko symbolicznie i nie spożywać więcej alkoholu – nigdy nie wiesz, jak zareaguje Twój organizm, a chyba nie chcesz pokazać się innym w stanie nieadekwatnym do zajmowanej pozycji biznesowej, prawda?
Wskazówka nr 5 – pamiętaj, że feedback ma znaczenie!
Chcesz zostać pozytywnie zapamiętanym? Po udziale w spotkaniu, wigilii, przyjęciu czy dowolnym innym evencie zapewnij swoim gospodarzom feedback! Na sympatycznego maila czy krótką rozmowę telefoniczną zawsze warto znaleźć czas. Podziękuj za zaproszenie, wspomnij o jednej lub dwóch miłych sytuacjach, które miały miejsce i, jeśli czujesz, że może to przynieść pozytywny wydźwięk, zaoferuj możliwość spotkania za jakiś czas w swoim biurze czy na biznesowym lunchu gdzieś na mieście. Uwaga – taką strategię wykorzystać możesz także w przypadku nowych osób poznanych na spotkaniu – miła wiadomość mailowa przypominająca o Waszym zapoznaniu i nawiązanie do jakiegoś punktu rozmowy to doskonały wstęp do zawiązania bliższej znajomości!