Dzisiaj przedstawiam 3 sposoby na pozyskanie kontaktów biznesowych, o których może jeszcze nie słyszałeś, ale z pewnością warto je wypróbować. Przy odrobinie pracy niemal każda ze wskazanych metod może zostać dostosowana do właściwie każdej firmy i każdej branży.
Sposób nr 1 – edukuj swoich obecnych i potencjalnych klientów
Jakie powody mogą stać za tym, że Twoje usługi i produkty, pomimo zainteresowania, nie sprzedają się? Jeżeli działasz w nieco węższej branży możliwe, że przyczyną jest niewiedza potencjalnych klientów. Edukacja, dostosowana tematycznie do zakresu oferty, pozwala przybliżyć odbiorcom to, czym się zajmujesz, ale przede wszystkim uświadamia klientowi, dlaczego potrzebuje właśnie Twojego asortymentu lub usługi.
Dobre i dokładne wyjaśnienie – na przykład za pomocą regularnie publikowanych artykułów blogowych czy prowadzenia kanału na wybranej platformie uświadamia odbiorcy, że Twój produkt jest mu potrzebny lub chce się o nim dowiedzieć więcej. To też może skłonić go nie tylko do samego zakupu, ale też chęci nawiązania kontaktu – chociażby po to, by dowiedzieć się jeszcze więcej lub w celu nawiązania szerszej współpracy.
Ten sposób nie jest może stricte związany z pozyskiwaniem klientów, jednak do tego może prowadzić. Poza tym, dbając o takie zaplecze edukacyjne, pokazujesz innym, że można Ci zaufać, jesteś rzetelnym przedsiębiorcą mającym szerokie pojęcie na temat biznesu, który prowadzi.
Sposób nr 2 – realizuje też małe zlecenia
Wiadomo, każdy z nas pragnie w swoim życiu biznesowym podejmować jedynie duże, opłacalne działania. Ale to nie znaczy, że realizując małe zlecenia, coś tracisz. Wręcz przeciwnie – i za chwilę postaram się to udowodnić.
Wielu klientów, przed nawiązaniem większej współpracy, zwyczajnie chce sprawdzić warunki – to, jak pracujesz, jaką jakość zapewniasz i czy idzie ona w parze z cenami. Tym samym, mniejsze zlecenie staje się właśnie metodą pozyskania przez klienta informacji na Twój temat.
Drugą kwestią jest również coś, o czym absolutnie nie możesz zapomnieć, czyli… rekomendacje. Możesz się zdziwić, ale to właśnie klienci od tych najmniejszych zleceń i umów bywają najbardziej skłonni do wyrażania opinii na temat firmy (kontrahenci związani z Tobą ogromnymi kontraktami często nie mają na to czasu lub też nie uznają tego za niezbędne). To oznacza, że właśnie mniejszy klient będzie stał za Twoją dobrą (lub złą) opinią wśród pozostałych kontrahentów.
Sposób nr 3 – spotkania biznesowe – ale nie tylko zewnętrzne
Do tej pory uczestniczyłeś w zewnętrznych spotkaniach biznesowych, organizowanych przez różne firmy czy organizacje? To oczywiście świetny sposób i zawsze będę go polecał. Co jednak by się stało, gdyby tego rodzaju event zorganizować samodzielnie?
Oczywiście – mierz siły na zamiary. Nie mam na myśli ogromnej imprezy o zasięgu ogólnopolskim (chyba, że masz takie możliwości!), ale raczej o mniejszym spotkaniu w kameralnym gronie – najlepiej przedsiębiorców z kilku różnych branż, z którymi współpracujesz. W teorii umożliwisz w ten sposób pozyskanie kontaktów biznesowych swoim gościom – ale jednocześnie sam też możesz liczyć na to, że prędzej czy później, zaczniesz otrzymywać rekomendacje od tych osób. Ponieważ docenią Twoje inicjatywy i możliwości, jakie im zapewniasz!