7 sierpnia 2023

Jak prowadzić rozmowy biznesowe? 4 wskazówki, by dobrze wypaść w trakcie spotkania

Odpowiednio prowadzony networking to przede wszystkim rozmowy biznesowe. W teorii każdy wie, jak się do nich przygotować, jednak w praktyce różnie to wygląda – wiem to z doświadczenia i setek, jak nie tysięcy przeprowadzonych już rozmów. Stąd też pomysł na dzisiejszy artykuł – w którym przedstawię 4 wskazówki, dzięki którym możesz korzystnie wypaść w trakcie spotkania biznesowego!

Dlaczego tak ważne jest, by rozmowa biznesowa została dobrze przeprowadzona?

Dobra rozmowa biznesowa to nic innego, jak dialog. A ten może być wyjątkowo skuteczny dla każdej z uczestniczących w nim stron.

Odpowiednio rozplanowana rozmowa biznesowa to przede wszystkim wymiana informacji – najlepiej w sposób rzeczowy i wartościowy dla rozmówców. Jednak liczą się nie tylko słowa, ale też ogólne wrażenie, a nawet warunki, w jakich taka rozmowa się odbywa. Dbając o takie, z pozoru, mniej istotne elementy, możesz łatwiej i skuteczniej otrzymać to, na czym Ci zależy – wynegocjować korzystne warunki umowy, pozyskać nowe kontakty czy zdobyć informacje przydatne w prowadzeniu firmy.

1. Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie

W tej kwestii jestem nieustępliwy – pierwsze wrażenie ma ogromny wpływ na przebieg całej rozmowy, a także, do pewnego stopnia, oddziałuje na późniejsze podejście rozmówcy do Twojej osoby. Moim zdaniem, im lepiej się zaprezentujesz podczas pierwszego spotkania, tym szybciej zjednasz sobie drugą stronę, ale i możesz liczyć na lepsze opinie na swój temat wyrażane po spotkaniu.

Czym jednak jest to owe „pierwsze wrażenie”? To pojęcie związane jest z oceną, jaką naturalnie każdy człowiek wyrabia sobie w momencie poznania drugiej osoby. Na taką ocenę składa się przy tym szereg elementów, z których najistotniejszymi są te widoczne gołym okiem. To oznacza, że warto poświęcić parę chwil na to, by dobrać strój odpowiedni do okazji (inaczej ubierzesz się na lunch z klientem gdzieś w mieście, inaczej na oficjalne spotkanie w biurze kontrahenta), zawsze zachowując stosowną powagę i elegancję. Nie sugeruję, że frak lub sukienka koktajlowa to obowiązkowe stylizacje, ale z pewnością schludna koszula, marynarka czy garsonka dodadzą Ci powagi.

Nie inaczej wygląda sprawa z fryzurą czy makijażem – delikatne podkreślenie urody, zadbane dłonie i paznokcie czy ułożone włosy to nie tylko kwestia elegancji, ale też wyraz szacunku dla rozmówcy.

2. Słuchaj i skup się na drugiej osobie

To wyjątkowo ważne – podczas rozmowy (nie tylko tej biznesowej zresztą) zachowuj maksymalne skupienie. Nawet, jeżeli poruszane są tematy, które niezbyt Cię interesują i chcesz już przejść do „konkretów” – nie okazuj tego i staraj się wsłuchiwać w to, co chce przekazać rozmówca. Co więcej, w trakcie nawet wprowadzającego small talku dochodzi już do zawiązywania relacji, jak i wymiany informacji, które mogą być przydatne w przyszłości!

Ta rada związana jest także z odpowiednim podejściem do ogólnie rozumianego dialogu. Warto go równoważyć – to oznacza zarówno skupienie się na rozmówcy i słuchanie jego wypowiedzi, jak i umiejętność formułowania własnych wypowiedzi w zwięzły, ale zrozumiały sposób. Innymi słowy – słuchaj, ale nie zapominaj także o tym, by udzielać odpowiedzi i samemu inicjować kolejne tematy do poruszenia w rozmowie.

3. Zachowaj pewność siebie

To w sumie jedna z trudniejszych do wprowadzenie w życie wskazówek, ale naprawdę istotna. Nie każdy lubi rozmawiać z innymi i nie każdy czuje się w takiej bezpośredniej sytuacji komfortowo. Osoby mniej pewne siebie dają się w takim momencie często zdominować przez rozmówcę.

Co robić w takiej sytuacji? Nie trać wiary w swoje możliwości! Nawet, jeśli czujesz podenerwowanie, spróbuj zachować pewność siebie – zapanuj nad głosem, nie spiesz się w swoich wypowiedziach i, jeśli czujesz, że należy wyrazić odmienne zdanie na dany temat, zrób to. Pamiętaj tylko, by zachować przy tym kulturę wypowiedzi.

4. Rozmowa biznesowa? Unikaj „niebezpiecznych” tematów!

To również jedna z rad, której warto trzymać się nie tylko w przypadku rozmów biznesowych, ale także tych swobodniejszych, zwłaszcza wtedy, gdy nie znasz zbyt dobrze rozmówcy.

Oczywiście, nie ma jednej, konkretnej listy tematów „niebezpiecznych”, jednak można do tej kategorii zaliczyć takie zagadnienia, które są kontrowersyjne czy też poruszają wrażliwe dla niektórych osób kwestie. Najbezpieczniejsze zatem będzie unikanie rozmów o religii, polityce, ale też o światopoglądzie (w tym o orientacji seksualnej!).

Jeżeli druga strona porusza kwestie, o których nie chcesz rozmawiać, nie obawiaj się i zareaguj – poproś o zmianę tematu (patrz wskazówka numer 3 – zachowaj pewność siebie!).

3 sposoby na pozyskanie kontaktów biznesowych, o których (być może) jeszcze nie słyszałeś!

4 września 2023

3 rady biznesowe, które warto poznać przed powrotem z urlopu

24 lipca 2023

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *