Sezon wyborczy dobiegł końca, zatem bez obaw mogę poruszyć dzisiaj zagadnienie, jakim jest marketing polityczny. Czy, pomimo swojej nazwy, jest ściśle związany z polityką? A może, wbrew pozorom, można zaczerpnąć z niego kilka elementów, które sprawdzą się w aktywnych działaniach networkingowych?
Marketing polityczny – czyli co?
Marketing polityczny stosowany jest przede wszystkim w polityce, jednak jako metoda działania może znaleźć miejsce także w biznesie i, co dla mnie najistotniejsze, w networkingu.
Rozpatrując marketing polityczny jako technikę należy spojrzeć na niego jako na podejmowanie działań, których celem jest stworzenie określonego wizerunku danej osoby (na przykład polityka), w oczach innych, otaczających go ludzi.
Mówiąc jeszcze prościej – przy minimalnym nakładzie środków marketing polityczny pozwala na poprawę rozpoznawalności. Jednak nie tylko o sam wizerunek chodzi. Poprzez stosowanie założeń marketingu politycznego człowiek ma być autentycznie odbierany jako lepszy, wartościowy, pomocny. Jak łatwo jednak wywnioskować, w polityce ten rodzaj marketingu jest stosowany przede wszystkim w okresie okołowyborczym. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by w biznesie zaczerpnąć z tej metody i wybrać to, co najlepsze oraz przekierować to na konkretne kroki biznesowe.
Marketing polityczny a networking
Oczywiście, trudno byłoby porównywać w tym miejscu te dwa tak odrębne modele, ale, moim zdaniem, można na obu tych płaszczyznach odnaleźć pewne cechy wspólne.
W przypadku marketingu politycznego, gdyby odnieść go do działań biznesowych, można mówić o takim sposobie działania, który pozwala pokazać przedsiębiorcę jako prawdziwego fachowca w swojej dziedzinie. Specjalistę, który nie chwali się swoimi umiejętnościami, tylko w aktywny sposób je wykorzystuje, by innym żyło lub pracowało się lepiej. Innymi słowy – taki przedsiębiorca „wybija” się spośród innych poprzez promowanie określonych, dobrych praktyk, udzielanie wsparcia tym, którzy tego potrzebują, ale też poprzez, chociażby, dzielenie się swoją wiedzą w przystępny sposób.
Widzisz pewną analogię? Bardzo podobne mechanizmy zachodzą przecież w networkingu! Budowanie relacji z kontaktami w sieci biznesowej opiera się właśnie na udzielaniu wsparcia, ale też dzieleniu się wiedzą i możliwościami – do których zaliczy należy przede wszystkim rekomendacje.
Marketing polityczny w Twojej firmie
Chociaż marketing polityczny jest tak naprawdę złożonym modelem, w którym wykorzystywanych jest wiele technik i często skomplikowanych strategii, a ja dzisiaj zaledwie prześlizgnąłem się po tym temacie, to i tak warto, przynajmniej te podstawowe elementy, znać i wprowadzać w życie.
Jak zatem marketing polityczny zastosować w firmie i biznesie? Staraj się być liderem dla swoich pracowników i partnerem dla klientów i kontrahentów. Pokazuj się zawsze z najlepszej strony i udowadniaj, że znasz się na swojej pracy. Pamiętaj też, że reprezentujesz swoje przedsiębiorstwo – zawsze prezentuj je tak, by inni chcieli skorzystać z jego oferty!