Rekomendacje to skuteczny sposób na pozyskiwanie nowych klientów, o którym pisałem i mówiłem wielokrotnie. W związku z faktem, że zbliża się koniec roku, który sprzyja zacieśnianiu relacji pomiędzy kontaktami w Twojej sieci biznesowej (firmowe wigilie, spotkania noworoczne), pokusiłem się o przygotowanie małego przypomnienia zasad, o których nie można zapominać!
Dostajesz rekomendacje, gdy jesteś dobry w tym, co robisz
Ta zasada jest bardzo prosta i właściwie odnosi się do większości usług czy produktów. Tak, jak Ty jesteś zadowolony z obsługi, na przykład w sklepie czy salonie odzieżowym i chcesz takie punkty polecać znajomym, tak Twoi klienci będą rekomendować Twoje usługi czy produkty, jeżeli będą z nich zadowoleni.
To oznacza, że im lepszą i wyższą jakość utrzymujesz, tym łatwiej możesz zdobywać kolejne, pewne rekomendacje. Ta zasada pozostaje przy tym jedną z najważniejszych. Może się bowiem zdarzyć i tak, że będziesz w bardzo umiarkowanym stopniu uczestniczyć w spotkaniach z innymi przedsiębiorcami i raczej nie staniesz się aktywnym networkerem, a mimo to rekomendacje będą do Ciebie spływać w sposób regularny. Owszem, nieco wolniej i z początku nie będzie ich aż tak wiele, ale ostatecznie to właśnie doskonała jakość Twojej pracy jest najważniejsza dla potencjalnego klienta.
Proś o rekomendacje, ale niekoniecznie wprost
Proszenie wprost o polecenie nie jest zazwyczaj dobrze odbierane przez otoczenie, a do tego sprawia, że możesz poczuć się niekomfortowo. Możesz wydawać się wyjątkowo zdesperowanym, co tworzy negatywny obraz firmy i usług – skoro bowiem musisz o to prosić, to znaczy, że nie masz klientów, a to z kolei potwierdza wrażenie, że nie masz ich, bo nie jesteś dobry w tym, co robisz. Takie zamknięte koło, prawda?
Zamiast „wymuszać” rekomendacje spraw, by Twoi klienci i kontrahenci sami chcieli polecać Cię dalej. Jak to zrobić?
Tutaj musisz już trochę się wysilić. Przede wszystkim, przygotuj listę klientów, dla których zrealizowałeś już zlecenie czy wykonałeś produkt. Skontaktuj się z nimi po kolei i podpytaj, czy są zadowoleni z usługi, czy może napotkali jakiś problem lub też chcą zgłosić uwagi.
W przypadku wskazania błędów lub problemów, zrób wszystko, by je naprawić – z korzyścią dla klienta. W momencie, gdy ocena będzie już pozytywna, możesz zasugerować, że w razie takiej potrzeby, jesteś w stanie pomóc w podobny sposób także osobom z otoczenia klienta – „Gdyby pana/pani sąsiad, krewny, współpracownik zmagał się z podobną kwestią, proszę śmiało do mnie dzwonić”. W ten sposób sugerujesz jedynie, że chcesz pomóc, a nie mówisz wprost, że szukasz polecenia.
Doceniaj każdego klienta, a szczególnie dbaj o nowego!
Twoi klienci budują Twój biznes, taka prawda. Zatem obok świetnej jakości usług, warto zadbać także o ich dobre samopoczucie. W ten sposób również łatwiej pozyskiwać będziesz rekomendacje – ponieważ będziesz dobrze kojarzyć się dotychczasowym kontrahentom. Jak zatem doceniać klientów?
- Utrzymuj regularny kontakt.
- Zapewniaj, co pewien czas, spersonalizowane rabaty/akcje promocyjne dla stałych klientów lub zniżki dla nowych.
- „Nagradzaj” – drobny upominek dorzucony do produktu czy też niewielka usługa zrealizowana bezpłatnie to doskonałe kotwice zatrzymujące przy Tobie klienta, a jednocześnie zachęcające go do rekomendacji.
- Utrzymuj wysoką jakość bez względu na wielkość zlecenia – małe i duże usługi traktuj z takim samym poszanowaniem!
Masz pytania? Chcesz być na bieżąco? Zapraszam do polubienia profilu na Facebooku – Networking w Biznesie! Z przyjemnością poczytam opinie i komentarze nie tylko na temat rekomendacji:)