Zdaję sobie sprawę z tego, że temat taki, jak prezenty w biznesie, może być dość drażliwy i w sumie kontrowersyjny. Jak to tak, czyli wypada w końcu podarować coś klientowi lub kontrahentowi? Czy nie będzie to traktowane jako próba przekupstwa, czyli łapówka? Otóż, może Cię nieco zaskoczę – wszystko zależy od tego, jaki prezent masz na myśli!
Prezenty „materialne” – kiedy wręczać w biznesie?
Zacznę swoje rozważania od przyjrzenia się kwestii „fizycznych prezentów”, czyli mówiąc inaczej, różnego rodzaju prezentów materialnych, przedmiotów, które mogą być wręczane w biznesie – i tak naprawdę nie powinno to być odbierane jako coś niestosownego.
Jestem przekonany, że Ty, jako przedsiębiorca, też otrzymałaś/otrzymałeś w swoim zawodowym życiu przynajmniej jeden tego rodzaju upominek. Twierdzisz, że nie? Pozwól, że Ci przypomnę! Chodzi mi o wszelkiego typu akcesoria, w tym popularne gadżety reklamowe, na przykład w postaci długopisów, pendrive’ów, dawniej także smyczy do kluczy czy parasoli. Takie drobne upominki chyba nigdy nie są źle widziane – współcześnie jednak należy zwracać znacznie większą uwagę na jakość takich wyrobów. Jeżeli chcesz swoim klientom czy partnerom biznesowym wręczyć właśnie niewielkie gadżety firmowe, wybieraj te dobrze wykonane, indywidualnie grawerowane czy nawet personalizowane. Możesz postawić na bardziej nietypowe czy wręcz unikalne dodatki – w postaci, chociażby, pinsów do przypinania podobnie, jak broszki lub też nieco droższe, ale dzięki temu również zapadające w pamięć gadżety elektroniczne (głośniki zewnętrzne, powerbanki).
Możliwe, że inaczej patrzy się już jednak na większe czy po prostu droższe prezenty, które są często jednostkowymi upominkami. Drogi i rozbudowany zestaw profesjonalnych kosmetyków, kosz prezentowy czy komplet, na przykład, luksusowej porcelany stanowią przykłady prezentów, których raczej nie wysyła się wszystkim osobom znajdującym się na liście kontaktowej. I słusznie, tego rodzaju prezenty naprawdę zostaw na specjalne okazje. Mogą być formą podziękowania za wspólny deal czy wyjątkowo duży zakup w Twojej firmie.
Czy uważam takie prezenty za przesadne? Nie, pod warunkiem, że naprawdę stanowią miłą formę podsumowania dotychczasowej współpracy, a nie typową próbę przekupstwa – w tym wypadku pozostaję nieugięty i uważam, że łapówka, w jakiejkolwiek formie, jest po prostu opcją, dla której nie ma miejsca ani w biznesie, ani w codziennym życiu!
Prezenty i „gratisy”, które Twój klient doceni bardziej, niż najdroższy upominek
W tym akapicie przejdę już do tej formy prezentów, którą uznaję za zasadniczą i najbardziej wartościową w biznesie, i to szeroko pojmowanym.
Mam na myśli to, co możesz dać w prezencie w ramach świadczonej przez siebie obsługi, co dodatkowo pozwoli lepiej Cię zapamiętać i też polecać innym. Pozwolę sobie wykorzystać tutaj bardziej obrazowe przykłady.
- Jako specjalista IT, SEO czy podobnego sektora, możesz zaoferować kontrahentowi dodatkową godzinę „gratis”, którą ten może przeznaczyć na dowolne działanie – czy to dodatkowe przeszkolenie swojego personelu, czy, na przykład dokonanie przeglądu technicznego strony internetowej lub sklepu online.
- Będąc producentem możesz podarować klientowi albo kilka sztuk ekstra, albo dać rabat za większy zakup.
- Świadcząc jakiegokolwiek rodzaju usługi zaproponuj drugiej stronie darmowe konsultacje – dzięki którym klient będzie w stanie lepiej poznać dany produkt czy usługę.
Widzisz, o co mi chodzi? Tak naprawdę rolę prezentu pełni tutaj zainteresowanie okazane kontrahentowi oraz poświęcony mu czas. Dla większości przedsiębiorców taka forma „gratyfikacji” współpracy to coś znacznie więcej, niż prezent materialny, z którego ucieszą się przez chwilę i, w najlepszym wypadku, zapomną o nim następnego dnia. Do tego wsparcie w takiej postaci zachęca do rekomendacji Twojej firmy innym.
Zatem, jaką formę prezentu wybrałabyś/wybrałbyś dla swojego klienta?