Jakie błędy popełniam podczas uprawiania networkingu? Dlaczego to nie działa i nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Zadajesz sobie czasem te lub podobne pytania? Jeśli tak, to przygotowałem dla Ciebie 5 powodów, które sprawiają, że networking nie jest skuteczny. A jeśli nie, to też przeczytaj poniższy tekst, bo warto wiedzieć więcej!
Pierwszy powód to tak zwane środowisko
Na jednej z konferencji uczestnikom zadano pytanie: Powiedzcie, drodzy uczestnicy kto z was przyszedł tu dzisiaj coś sprzedać? Cała sala podniosła rękę. Gdy zadano pytanie Kto z was przyszedł tu dzisiaj coś kupić? Tylko kilka osób podniosło rękę. Jeżeli mamy środowisko, gdzie dominują sprzedający i nie ma kupujących, czy to środowisko ma rację bytu? Oczywiście, że nie, i to jest właśnie pierwszy aspekt-na konferencje nie przychodzą ludzie, którzy chcą kupować. Na konferencje przychodzą ludzie, którzy chcą sprzedawać.
Powód drugi? Mindset
Z jakim mindsetem przychodzisz na event networkingowy? Jeżeli podobnym jak w pierwszym punkcie-żeby sprzedać-to jest to poważny błąd. Networking nie polega na sprzedaży. Networking to budowanie wartościowych relacji, wymiana kontaktów, zdobywanie zaufania.
Warto więc, abyś zmienił nastawienie, z jakim uczestniczysz w konferencji. Następnym razem-biorąc udział w evencie networkingowym-spróbuj pójść na niego z intencją, żeby kogoś lepiej poznać i zbudować z nim relację. Nie traktuj konferencji jako okazji do sprzedaży swojej usługi lub produktu. Dzięki temu jest duża szansa, że osoba, z którą zbudowałeś/ -aś relację, wskutek marketingu rekomendacji poleci Cię dalej.
Człowiek z natury lubi mówić
Trzecia rzecz, która jest bardzo trudna, a mianowicie każdy z nas chce mówić. Tak, taka jest prawda. Grzegorz Turniak-jeden z mentorów Macieja Świerczyńskiego-powiedział kiedyś Używajmy naszych zmysłów i naszych narządów ciała w takiej proporcji, jaką posiadamy. Mamy więc jedne usta i dwoje uszu, czyli dwa razy więcej słuchajmy niż mówmy, bo networking polega na słuchaniu.
Tylko i aż tyle, ale zaufaj mi-również w tym przypadku, trening czyni mistrza. Wprawiaj się więc w sztuce uważnego słuchania przy każdej nadarzającej się okazji.
Brak odpowiedniego przygotowania do eventu
Co to znaczy przygotować się do eventu? Należy mieć plan na konkretny event. Sprawdź więc, jakiego rodzaju jest to wydarzenie, jaka tam obowiązuje kultura i dress code, jaki jest główny temat, kogo możesz tam spotkać oraz jaką branżę reprezentują jego uczestnicy. Dopiero po zebraniu tych informacji będziesz odpowiednio przygotowany do danego eventu.
Twoje zachowanie podczas konferencji
Jest to zarazem ostatni punkt, co nie oznacza, że najmniej ważny. Wynotuj sobie kilka pytań, które zadasz nowo poznanym osobom podczas spotkania. Po ich postawieniu, ludzie podzielą się z Tobą swoimi przemyśleniami, podzielą się… sobą. Możesz zapytać ich o biznes, jak go prowadzą, co jest ich kluczową usługą, dlaczego podjęli się prowadzenia takiej a nie innej działalności, co ich irytuje a co z kolei sprawia im radość. Ludzie lubią odpowiadać na takie pytania. Każdy z nas jest w pewnym stopniu próżny-patrz punkt trzeci.
Zasłyszane odpowiedzi warto zanotować, na przykład na dopiero co otrzymanej wizytówce. Będą to bardzo wartościowe informacje, które możesz wykorzystać, gdy po raz kolejny spotkasz nowo poznaną osobę lub osoby.
Dodajmy, że poniższe wnioski płyną z blisko 10-letniego doświadczenia biznesowego i networkingowego Macieja Świerczyńskiego, Dyrektora Regionalnego BNI Polska i założyciela bydgoskiej firmy Network Way.
Odcinek zatytułowany „5 powodów, dla których networking nie działa?” w formacie wideo znajdziesz tutaj:
Obejrzyj również materiał poświęcony znaczeniu intencji w networkingu, do którego link podałem poniżej:
Na czym polega zawodowe uprawianie networkingu? Dowiesz się tego, oglądając odcinek zatytułowany “Jak działa networking?”
Nowy wpis pojawi się tutaj za 2 tygodnie. Do przeczytania.
A jaka jest Twoja praktyka networkingu? Które sposoby uważasz za najbardziej skuteczne?
NwB