Może znasz to uczucie? Budzisz się rano i czujesz, że coś zmieniło się w Twoim sposobie myślenia o pracy – tak, pojawił się pomysł na biznes! Może szybko sporządzasz notatki o najważniejszych założeniach, może wysyłasz SMS do kogoś bliskiego lub też włączasz dyktafon w telefonie i nagrywasz swoje przemyślenia, żeby o niczym nie zapomnieć? To oczywiście jedna z przyjemniejszych części tworzenia własnego świata biznesowego – kreatywna i dająca ogromnego „kopniaka”, by ruszyć naprzód. Z czasem pojawia się jednak małe zwątpienie – bo w końcu jak sprawdzić, czy ten pomysł ma szansę na powodzenie?
Mam pomysł na biznes – co muszę zrobić dalej?
Przejdźmy już do punktu, w którym dość dokładnie udało się Tobie opisać swój nowy pomysł na biznes. Wiesz mniej więcej, czy chodzi o usługi, czy raczej o produkty i do tego masz wstępne wyobrażenie, w jaki sposób ten pomysł można wprowadzić w życie. Tylko, czy w ogóle jest to opłacalne i bezpieczne? Jak zweryfikować szansę na powodzenie? I czy można w tym celu wykorzystać, do pewnego stopnia, zasady networkingu?
Tak naprawdę istnieje mnóstwo metod umożliwiających sprawdzenie, czy dana koncepcja biznesowa ma szansę na rozwój i z czasem na przynoszenie zysków. Poniżej przedstawię kilka z nich, które możesz wykorzystać i oczywiście modyfikować do tego stopnia, by były dla Ciebie optymalne.
Rozejrzyj się – czyli oceń konkurencję
Nie wiem oczywiście, jaki jest Twój pomysł na biznes, ale mogę wstępnie założyć, że ktoś gdzieś prowadzi już podobną działalność. Rozejrzyj się zatem – sprawdź oferty firmy oferujących podobne rozwiązania, usługi czy produkty. Jakie mają ceny? Jak wygląda ich model biznesowy? Docierają do klientów przez sklep internetowy, a może intensywnie reklamują się w mediach społecznościowych? To, jak działa konkurencja da Ci dość wyraźny obraz tego, w jaki sposób Twój biznes może się rozwijać w przyszłości.
To również dobry moment na to, by przejrzeć opinie klientów – czy dany wariant prowadzenia biznesu cieszy się ich zainteresowaniem? Jak wyglądają opinie krytyczne? Dzięki nim, jeżeli zdecydujesz się na uruchomienie swojego pomysłu, unikniesz wpadek związanych z tymi elementami, które nie cieszą się dobrym zdaniem wśród użytkowników.
Wykorzystaj networking i sprawdź pomysł wśród znajomych
Jeśli Twój pomysł na biznes nie wiąże się z wprowadzeniem niezwykłej innowacji, nie musisz obawiać się opowiedzenia o nim w gronie swoich znajomych. Wręcz przeciwnie, korzystając z tego, ile zalet daje networking możesz szybko zweryfikować, czy ktoś z najbliższego otoczenia będzie w przyszłości zainteresowany Twoją działalnością. Pamiętaj też, ze Twoi znajomi mają swoich znajomych i krewnych – jeżeli swój pomysł przedstawisz w interesujący sposób, informacje o nim dotrą także do tych odleglejszych kręgów kontaktowych. Tym samym jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem działalności możesz zdobyć grono ewentualnych klientów i rekomendacji.
Spotkaj się z mentorem
Człowiek nie rodzi się z wiedzą biznesową – tak naprawdę wraz z wiekiem i doświadczeniem zbiera się rzetelne informacje na temat tego, co jest skuteczne, czego się wystrzegać lub jak radzić sobie z przeciwnościami. Dlaczego zatem nie skorzystać z tej wiedzy?
Wielu doświadczonych przedsiębiorców, trenerów biznesowych i mentorów oferuje swoje doradztwo innym. Nie musi to być od razu parodniowe szkolenie czy rozbudowane warsztaty – w przypadku chęci omówienia pomysłu na własny biznes lepiej wybrać spotkanie konsultacyjne, w cztery oczy i bez udziału osób trzecich. Mentor czy też doradca omówi z Tobą najważniejsze założenia, ale też wypunktuje ewentualne wady samego pomysłu czy już opracowanego planu.