11 marca 2024

Wady networkingu – jakie są i skąd się biorą?

Chociaż w swoich działaniach zawsze podkreślam zalety, niedawno kilka osób zapytało mnie o to, jakie wady networkingu mógłbym wymienić. Pierwsza myśl? Nie widzę takich! Jednak, po dłuższym zastanowieniu, byłbym w stanie podać kilka przykładów. Czy jednak wynikają one bezpośrednio z „wadliwości” samego networkingu? Zapraszam do zapoznania się z moim zdaniem na ten temat!

Networking – czy jest sposobem na sukces w biznesie?

Networking to złożone narzędzie biznesowe, metoda działania, a dla wielu przedsiębiorców może nawet rodzaj filozofii zawodowej. I z każdą z tych definicji mogę się po części zgodzić. Nie można jednak zapominać o tym, że networking nie jest magicznym zaklęciem – sama chęć korzystania z niego nie sprawi, że zaczniesz odnosić spektakularne sukcesy, a rekomendacje zaczną spływać niekończącym się strumieniem.

I to właśnie tutaj upatruję tych wspomnianych we wstępie „wad” networkingu – wiele osób zabiera się za niego albo w sposób nieprawidłowy, albo też unikając aktywności ze swojej strony, a następnie całą winą za niepowodzenie obarcza wadliwy, we własnym mniemaniu, networking.

Potencjalne wady networkingu

Najistotniejszą wadą networkingu może być jego… nieskuteczność. Czy jednak wynika ona faktycznie z wadliwości tego systemu prowadzenia biznesu?

W tym miejscu stanowczo muszę zaprzeczyć – networking, w swoim założeniu, jest modelem niezwykle skutecznym i dającym szerokie pole możliwości. Należy jednak umiejętnie z niego korzystać i, co jeszcze ważniejsze, dać coś od siebie – mówiąc kolokwialnie, „robota sama się nie zrobi”!

Dlaczego zatem networking może być nieskuteczny? Upatruję tutaj kilku powodów:

  • brak zaangażowania ze strony przedsiębiorcy – jeśli oczekujesz owoców, musisz pozostawać aktywnym uczestnikiem w prowadzonym przez siebie networkingu,
  • traktowanie networkingu jak akwizycji – owszem, w takim sposobie działania musisz umieć dobrze się reklamować i pokazywać, w czym jesteś dobry, ale usilne sprzedawanie siebie i swoich usług przyniesie na pewno odwrotne skutki od tych zamierzonych,
  • brak szczerości w relacjach biznesowych nawiązywanych w ramach networkingu – jeśli nawiązujesz z kimś kontakt o charakterze biznesowym i utrzymujesz go z intencją tylko i wyłącznie możliwości zarobienia, niewiele z tego wyjdzie.

Networking nie działa, jeżeli nie masz nic do zaoferowania

Nie można tego traktować jako wady networkingu, jednak jestem pewien, że wiele osób nie widzi problemu w sobie, a właśnie w tym modelu biznesowego działania.

Networking jest narzędziem, dzięki któremu masz szansę zbudować solidną bazę kontaktów biznesowych, z którymi, następnie, można wchodzić w interakcje, wymieniać się wiedzą, ale też pozyskiwać od nich rekomendacje, jak i przekazywać drugiej stronie potencjalne kontakty do klientów.

Jeżeli jednak, jako przedsiębiorca, nie dbasz o klientów, świadczysz usługi na poziomie, który nie satysfakcjonuje odbiorców czy też dostarczasz produkty wątpliwej jakości, na nic zda się nawet najlepiej prowadzony networking.

Podsumowanie

Networking, tak jak i inne metody działania, może nie być idealnym rozwiązaniem. Ale, moim zdaniem, jak i wielu innych przedsiębiorców, to świetny sposób na to, by skutecznie prowadzić swój biznes. Warunek jest tylko jeden – tak, jak każde inne narzędzie, musisz wykorzystywać networking zgodnie z przeznaczeniem i wkładając w to jednak trochę pracy!

Jak zacząć networking? 3 wskazówki dla początkujących

25 marca 2024

Brak chemii między przedsiębiorcami – czyli kiedy nie warto inwestować w networking?

15 lutego 2024

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *