W tym materiale chciałbym poruszyć ważny temat, jakim jest marka osobista. Pozwolę sobie spojrzeć na to zagadnienie z kilku stron i odpowiedzieć na pytanie, czym ona w ogóle jest, jak powinno się ją budować i dlaczego warto to robić. Zapraszam do dzisiejszej lektury!
Marka osobista – czyli personal branding
Marka osobista, z angielskiego personal branding to, w bardzo dużym skrócie, forma wizerunku danej osoby budowana przez nią samą, a także to, w jaki sposób jest ona postrzegana przez otoczenie. Chociaż przyjęło się przekonanie, że o marce osobistej mówi się tylko w kontekście biznesowym czy też zawodowym, moim zdaniem jej solidna konstrukcja będzie też przekładać się na życie prywatne. Ostatecznie w powiedzeniu: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” jest sporo prawdy.
Mówiąc o personal brandingu, czyli właśnie marce osobistej, należy szczególny nacisk kłaść na to, w jaki sposób kreowany wizerunek jest obierany przez innych. W końcu, niestety, liczy się nie zawsze to, jak bardzo się starasz, ale właśnie to, jak widzą Ciebie i Twoje starania inni.
Dobrze zbudowana i prowadzona marka osobista staje się wyróżnikiem – pozwala zaistnieć, pokazać się, zostać lepiej zapamiętanym (a w biznesie to serio ważna kwestia!). Co równie istotne, personal branding to nie tylko wizerunek, który można budować w przypadku prowadzenia samodzielnej działalności – marka osobista pozwala lepiej wypaść w oczach pracodawcy czy klientów, z którymi współpracuje się w jego imieniu.
Jak budować markę osobistą?
Budowanie marki osobistej to proces i nie boję się powiedzieć, że trwający przez całe zawodowe życie! Nie da się inaczej – jeżeli coś wypracujesz, musisz podtrzymywać to w formie, która najbardziej Ci odpowiada, a jednocześnie najlepiej się sprawdza i zapewnia oczekiwane rezultaty. Tyle – i aż tyle.
Jak wspomniałem powyżej, personal branding to, przede wszystkim, forma odbioru Twojej osoby przez innych. Jeśli zależy Ci na tym, by wizerunek faktycznie był jak najbardziej pozytywny, trzymaj się jednej, najważniejszej zasady – bądź sobą. Autentyczność nigdy nie wychodzi z mody i sprawia, że inni patrzą na Ciebie z zaufaniem, co przekłada się na większą chęć współpracy.
Drugim fundamentem budowania marki osobistej, obok autentyczności, jest prawidłowy wybór specjalizacji. Trudno być dobrym we wszystkim, dlatego świadome konstruowanie personal brandingu powinno opierać się na specjalizowaniu się w konkretnej dziedzinie – oczywiście takiej, w której czujesz się pewnie i faktycznie masz już pewne podstawy, wiedzę czy doświadczenie w tym temacie. Innymi słowy – stań się ekspertem.
Zapracowanie na markę osobistą nie jest łatwe i, jak pisałem, konieczne jest ciągłe podtrzymywanie nawet doskonale ukształtowanego już wizerunku.
Korzyści wynikające z budowania marki osobistej
To, jak się „prezentujesz” w oczach innych ludzi wpływa na to, jaką będziesz mieć reputację w swoim bliższym i dalszym otoczeniu (tak, to również ważne – ponieważ pozytywnie odbierany wizerunek, czyli marka osobista, może przyczyniać się do rekomendowania Cię dalej, wśród osób, które nie są Ci znane osobiście).
Korzyści płynące z budowania marki osobistej wynikają również z faktu, że zostajesz przez innych odbierany, z czasem, jako specjalista w swojej dziedzinie. To z kolei prowadzi do tego, że chętnie poleca się Twoje usługi czy produkty – bo w końcu jesteś ekspertem, działasz ze szczerą chęcią pomocy czy zapewnienia najlepszej możliwej jakości.
A wiesz, co jest naprawdę ważne w kreowaniu marki osobistej? To, że ciągle się rozwijasz! Poszerzasz wiedzę, kształtujesz swoje umiejętności i zdobywasz nowe. A to jest chyba jeszcze lepsze, niż sam fakt budowania ogólnego wizerunku, prawda?